De ce prețul iPhone 6 e de câteva ori mai mare decât costul de producție

, 28 Sep, 16:53

Odată cu fiecare iPhone, Samsung sau HTC, apare și prețul de producție. La iPhone 6 e de aproape trei ori mai mare decât cel de producție. De ce această diferență și ce o justifică?

iphone 6

FOTO Răzvan Băltărețu/Playtech

Vineri, 26 septembrie, Octavian Palade și cu subsemnatul am discutat despre iPhone 6 și iPhone 6 Plus la Adevărul Live. Un telespectator a avut o curiozitate recurentă cu fiecare model de iPhone sau smartphone de vârf: „De ce prețul de raft este mai mare, de câteva ori, decât cel de producție?“. Am adresat problema în emisiune, reiau aici explicațiile pe larg.

Înregistrarea emisiunii Adevărul Live

Conform IHS, după cum a scris și Playtech, un iPhone 6 costă între 200 şi 247 de dolari, în timp ce un iPhone 6 Plus este un pic mai scump, sărind de la 216 până la 263 de dolari. Variațiile sunt bazate doar pe spațiul de stocare și pe diferențele de componente între cele două dispozitive (ex.: iPhone 6 Plus folosește un ecran mai mare, o baterie mai mare etc.). În Statele Unite ale Americii, iPhone 6 pornește de la un preț de 650 de dolari și urcă până la 950 de dolari iPhone 6 Plus cu stocare de 128GB.

De ce costă iPhone 6 atât de mult?

Este o diferență nesimțită, nu-i așa? Ei bine, și da, și nu. iPhone 6 costă sub 250 de dolari când iese de pe linia de asamblare, dar pentru a fi asamblat sunt plătite următoarele: angajați, fabrică, resurse materiale terțe componentelor care intră în asamblare. Chiar dacă iPhone 6 este asamblat în China, unde costurile sunt încă reduse, se mai adaugă câțiva dolari prețului de raft. Totuși, salariile niciodată nu reprezintă cea mai mare parte din prețul telefonului și nici transportul. Acestea sunt în volume mari, iar costurile scad astfel.

Marginea de profit pe care vrea s-o obțină compania și marketing-ul iau „grosul“ din prețul unui flagship și, implicit, din prețul unui iPhone 6. Spre deosebire de Samsung, HTC, Microsoft și alții, Apple joacă doar în liga premium cu telefoanele vechi vândute la preț mai mic. Apple vinde volum din produse scumpe și investește mult în imaginea companiei și telefonului pentru a face asta.

Mai jos sunt două videoclipuri care prezintă foarte bine situația publicității. În primul apare Martin Scorsese folosind un iPhone 4S cu Siri pentru a-și aranja întâlnirile și pentru a obține informații. În al doilea, sunt folosite telefoane iPhone 5s pentru a filma Burberry Spring/Summer 2014. Sunt doar două exemple din campanii de marketing în care se investește milioane de dolari, de aceea telefonul ajunge la raft mult mai scump decât iese din fabrică.

Există apoi parteneriatele pentru plasare de produse în tot felul de emisiuni, filme și alte evenimente publice. Totul înseamnă bani și  brand awareness. Spre exemplu, OnePlus a trebuit să recurgă la sistem de invitații cu One pentru a stârni puțin buzz fără bugete imense de marketing. Poate că ar fi avut milioane de comenzi sau poate nu, dar introducând sistemul de invitații a stârnit curiozitatea și interesul oamenilor. Totodată, au creat o nevoie, aceasta fiind unul dintre secretele consumismului: să convingi omul că vrea ceva de care înainte nu avea nevoie.

Totuși, acest calcul nu se rezumă doar la Apple. Toate companiile investesc mai mult sau mai puțin în marketing. Dacă ai urmărit evenimentul de decernare a premiilor Oscar de anul acesta, ai observat acel marketing stunt în care Ellen DeGeneres a folosit un Galaxy Note 3 pentru a realiza cel mai popular selfie de pe Twitter. Nu a fost nimic întâmplător, ci o acțiune bine gândită și remunerată cu multe milioane de dolari. Am detaliat atunci pe „Adevărul“.

Mai este însă ceva: valoarea percepută. Dacă tu crezi că respectivul produs face mult mai mult decât prețul pe motiv că e atent lucrat, că zeci de oameni îl gândesc, că este „o piesă de artă“ și că anumiți oameni celebri îl folosesc, atunci vei percepe altfel costul. iPhone e și un simbol al statutului. Logica este următoarea: „Vedetele îl au, mi-l cumpăr și eu și voi fi puțin ca ele“.

Cu cât vezi și știi mai mult o marcă, cu atât bugetul de marketing a fost mai mare. De aceea Beats vinde căști și cu 300 de dolari, deși ele costă mult mai puțin „la fabrică“. Marques Brownlee explică foarte bine această strategie în videoclipul de mai jos. În final, este un cerc vicios: cu cât bagi mai mulți bani în marketing, cu atât prețul crește mai mult, dar și renumele mărcii respective și vânzările. Cresc vânzările, crește profitul și bagi mai mulți bani în marketing ca să vinzi mai mult. Și tot așa…

Ți-a plăcut acest articol?
Informează-te și ține-i la curent și pe prietenii tăi.
Abonează-te la newsletter pentru ultimele noutăţi!
Citeşte şi...

Comentarii

Colegul tau e cam… Face glume proaste necaracteristice pentru functia si varsta lui.. Dupa 2 minunte nu m-am mai uitat la video.. Incercati sa fiti o echipa serioasa.

Răzvan Băltărețu

Mulțumim pentru opinie, domnule Mihai. Vă rugăm să ne comunicați (sau direct lui Răzvan să-i comunicați) o adresă de mail sau un număr de telefon pentru consultări, astfel încât pe viitor să fie glume caracteristice vârstei și funcției. Vă mulțumim, de asemenea, că v-ați răpit din timp pentru a ne lăsa feedback.

…eu am avut nevoie de doar 1 min
moaca aia autosuficienta, tembela, mi-a taiat pofta de „tech” news

Răzvan Băltărețu

Atunci, nu ați avut o poftă suficient de mare. Mulțumim pentru feedback.

Nu ar trebui sa faceți și o versiune pentru mobil a site-ului. Având în vedere cui va adresați?

Răzvan Băltărețu

O avem în lucru la pachet cu o nouă interfață a site-ului.

Am mai spus-o si o mai repet, asta cu statutul social este criteriu de cocalar manelist, sa mhoara thoti dhusmhanii mhei, mâncha-thi-as…

Nu stiu pretul din tara dar va pot spune ca Iphone la abonament in Suedia este mai ieftin decat au fost la aparitie Z2, S5 , One sau Note3. Singurul mai scump este 6Plus, cel de 128G. Vorbesc de abonament pe 2 ani. Marketing…cine sa isi ia la liber daca e mai OK la abonament? Nu e asta o parte a marketingului, sa iti fidelizezi cumparatorii? Eu sincer am Note 3 dar numai si numai pentru ecranul mare . Stiti toate minunile alea ce le-a instalat Google si Samsung pe el( ca de aia are nevoie de 3G RAM si procesor ocat ala 2.3 G)? Nu le folosesc…iPad-ul meu de 3 ani inca se misca excelent dar nu am facut update la ios8.

Comments are closed.

Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te acum la newsletter și primești cele mai noi: Articole, Review-uri, Tutoriale și Prețuri direct pe adresa ta de E-mail