Piața mașinilor second-hand, din păcate, și indiferent de ce țară europeană am vorbi, a fost invadată de extrem de multe mașini cu proprietari fictivi, cu alte cuvinte de cele mai multe ori sunt mașini furate cărora li se schimbă numerele de înmatriculare și ulterior sunt vândute. Un astfel de caz, din păcate, i s-a ântâmplat unui român care a cumpărat un BMW mult mai ieftin, și a crezut că a făcut afacerea vieţii. Citește mai departe și află ce s-a întâmplat când a ajuns în ţară.
România nu este scutită de piața samsarilor din zona de vânzări second-hand, precum și de mașini cu proprietari fictivi, mașini furate, vândute la prețuri mult mai mici decât valoarea reală a acestora, chiar și la mâna a doua. Dar, cazul de față prezintă situația unui român care a decis să-și cumpere o mașină la mâna a doua, un BMW mult mai ieftin, dar nu din Germania, așa cum se aștepta toată lumea, ci din țara vecină, Republica Moldova.
Conform relatărilor, românul a achiziționat un BMW mult mai ieftin, din seria 530E, an de fabricație 2017, cu puțin peste 20.000 de euro, în contextul în care mașina avea un preț real de peste 30.000 de euro. Un adevărat chilipir s-a gândit românul, și a decis să revină cu ea în țară.
Numai că, spre ghinionul lui, la punctul de intrare în vama românească, avea să rămână și fără mașină și fără bani, după ce s-a constatat că MBW-ul cu numere de Republica Moldova era declarat furat și dat în urmărire, conform polițiștilor de la Punctul de Trecere a Frontierei Albiţa – I.T.P.F. Iași:
„În data de 29 mai 2023, în jurul orei 11.05, în Punctul de Trecere a Frontierei Albiţa – I.T.P.F. Iași, s-a prezentat pentru efectuarea formalităţilor de control necesare trecerii frontierei, pentru a intra în ţară, un cetățean român, în vârstă de 40 de ani, care conducea un autoturism marca BMW 530E, an fabricație 2017, cu numere de înmatriculare Republica Moldova.
Existând suspiciuni cu privire la situaţia juridică a autoturismului, colegii noștri au efectuat verificări suplimentare, ocazie cu care au constatat că acesta figurează în bazele de date ca fiind bun căutat pentru confiscare, semnalare introdusă de autoritățile din Norvegia, la data de 10.05.2023.”, se arată în comunicatul Poliției de Frontieră.
Vezi și: Care sunt cele mai furate mașini din România. Surprize mari în acest clasament
Odată ajuns în punctul de frontieră, și în urma verificărilor făcute, s-a costatat că, de fapt, mașina era declaarată ca fiind furată și nu în Republica Moldova, cin tocmai în Norvegia, așa cum precizau autoritățile în prima parte a comunicatului. Ca urmare a cosntatărilor, românul a rămas și făr mașină și a pierdut și cep puțin peste 20.000 de euro plătiți pentru mașină.
„Cu privire la aspectele constatate, bărbatul a declarat că a achiziționat autoturismul în cauză de la o persoană fizică, cu suma de 20.600 de euro și că s-a bucurat în momentul achiziționării de prețul mic cerut de vânzător, comparativ cu prețul real, de peste 30.000 de euro, al unui asemenea tip de autoturism.
De asemenea, acesta a declarat că nu are cunoștință despre faptul că acesta este semnalat furat sau implicat în vreun litigiu.
Poliţiştii de frontieră efectuează cercetări în cauză pentru săvârşirea infracţiunii de furt, iar autoturismul, în valoare de 150.000 de lei, a fost reținut în vederea continuării cercetărilor”, se mai arată în comunicatul Poliţiei de Frontieră.
Vezi și: Raport Car Vertical pentru mașinile furate. Ce arată când autoturismele sunt furate, de fapt
Potrivit unei noi investigații de anul trecut, hoții de mașini încasează doar o mică parte din valoarea totală a mașinii după ce o fură și încearcă să o vândă pe piața neagră. În timp ce un val de furturi de mașini lovește Europa, infractorii spun că, de obicei, obțin doar 1,25% din prețul de piață al unui vehicul furat și, în cel mai bun caz, speră să obțină 5% din valoarea reală a acestuia.
Aceștia au explicat că plata lor pentru furtul unei mașini care valorează până la 20.000 de lire sterline, în Marea Britanie de exemplu, pe piața second-hand, cum ar fi un Ford Focus sau un Nissan Qashqai, ar fi de numai 250 de lire sterline, deși unii au recunoscut că fură până la 95 de mașini pe săptămână, conform studiului amintit.
Vezi și: Schimbarea majoră pentru șoferii din România. Se întâmplă din 2023 cu înmatricularea mașinilor
Mai mulți hoți de mașini au fost intervievați cu privire la modul în care fură autovehicule și la ceea ce se întâmplă cu acestea după ce au fost furate, în cadrul unei noi investigații comune a Direct Line și a unei mari universități.
Hoții care au luat parte la studiu au declarat asigurătorului că mașinile de performanță populare sunt deosebit de dorite, în special modelele Audi precum RS6, RS4 și S3, alături de Ford Focus RS hot hatches și Honda Civic Type R.
„Aceste modele sunt căutate datorită utilității lor ca mașini de evadare atunci când se comit alte infracțiuni, cum ar fi spargerile comerciale, și datorită valorii lor ridicate de revânzare pe piața neagră”, potrivit hoților de vehicule experimentați intervievați.
Dar chiar și în cazul acestor mașini, randamentul ar putea fi de doar 5 la sută din valoarea lor. Infractorii din Marea Britanie intervievați au declarat că, în mod normal, ar câștiga doar aproximativ 2.000 de lire sterline de fiecare dată pentru furtul unei mașini precum Audi S3, care are o valoare de piață de aproximativ 40.000 de lire sterline. În timp ce pentru mașinile obișnuite care valorează în jur de 20.000 de lire sterline, cum ar fi exemplarele aproape noi ale preferatelor din Marea Britanie, Ford Focus sau Nissan Qashqai, vor câștiga aproximativ 250 de lire sterline de fiecare dată.
Vezi și: Țările cu cele mai multe furturi de mașini. Surpriză: ce loc ocupă România
Deși se pare că numărul mașinilor furate în Marea Britanie a crescut, Franța are cel mai mare număr de furturi pe zi. Potrivit datelor, există 474 de raportări de furturi de mașini pe zi, în medie. Aceasta înseamnă 20 de furturi pe oră și trei la fiecare minut. Italia se află pe locul al doilea, cu 455 de furturi pe zi, urmată de Regatul Unit pe locul al treilea și Germania pe locul al patrulea.
Dar, la nivel mondial, America deține recordul, mai exact orașul Bakersfield, din statul California. Pe primul loc în topul celor mai rele orașe pentru hoții de mașini, pentru al doilea an consecutiv, se află Bakersfield, având cea mai mare rată de furt de mașini la 100.000 de locuitori, cu 905,41 furturi.