Într-o lume a vitezei și a tehnologiilor care au ajuns să facă parte din viața noastră, nu ar trebui să ne mai mire atunci când, de exemplu, auzim un robot care ne vorbește în telefon, în locul unui angajat dintr-un call-center. Pe același principiu, gigantul Auchan România a luat decizia de a înlocui angajatele de la casele de marcat cu sistemul de self-pay. Pe de-o parte, era normal să se întâmple așa, pe de alta nu ai cum să nu te gândești la acei angajați care poate acum au rămas fără un loc de muncă în detrimentul unui robot. Decizia a creat controverse și critici în mediul online, a venit și reacția Auchan România după scandalul caselor de marcat. Citește mai departe și află ce a anunțat supermarketul.
Așa cum spuneam la început, odată cu evoluția tehnologiilor de plată, firesc au început să fie implementate în mai toate marile lanțuri de supermarket-uri sistemele de self-pay. Concret, aceste sistem înseamnă că e elimină factorul uman din spatele caselor de marcat, iar clienții își scanează singuri produsele și, ulterior, fac plata direct cu ajutorul cardului sau chiar cash. Dar, deși relativ eficiente, aceste sisteme nu prea au fost pe placul clienților.
Dacă v-ați confruntat cu aceste alerte enervante la automatul de plată, nu sunteți singurul.Potrivit unui sondaj realizat în 2021 pe 1.000 de cumpărători, 67% dintre aceștia au declarat că au avut parte de o defecțiune la linia de self-pay. Erorile sunt atât de frecvente încât au dat naștere chiar și la zeci de meme-uri și videoclipuri TikTok.
„Suntem în 2022. Ne-am aștepta ca experiența self-checkout să fie impecabilă. Nu suntem deloc acolo”, a declarat Sylvain Charlebois, director al Laboratorului de analiză agroalimentară de la Universitatea Dalhousie din Noua Scoție, care a cercetat sistemul, conform CNN. Clienții nu sunt singurii frustrați de experiență, inclusiv magazinele au și ele probleme cu aceasta.
În afară de faptul că elimină factorul uman, magazinele se confruntă și cu alte situații, aparatele sunt costisitoare pentru instalare, se defectează adesea și pot determina clienții să cumpere mai puține articole. De asemenea, magazinele înregistrează pierderi mai mari și mai multe furturi la casele de marcat decât la casele de marcat tradiționale cu casieri.
În ciuda bătăilor de cap, self-checkout-ul este în creștere.În 2020, 29% dintre tranzacțiile la comercianții cu amănuntul de produse alimentare au fost procesate prin auto-checkout, în creștere de la 23% în anul precedent, potrivit celor mai recente date ale asociației industriei alimentare FMI.
Vezi și: Ce au făcut Auchan și Carrefour în România. Milioane de oameni au fost afectați
Gigantul Auchan România încă din 2017 a implementat acest gen de sisteme de plată pentru clienții săi, într-un parteneriat cu cei de la „Shopreme”, lider mondial în domeniul tehnologiei Scan & Go, care își propune să schimbe modul în care consumatorii experimentează cumpărăturile fizice. Ideea anunțată de retailer este de a renunța definitiv la clasicele case de marcat și introducerea acestui sistem permanentizat în toate magazinele sale.
Cu alte cuvinte, utilizatorii aplicației MyCLUB Auchan pot utiliza propriile smartphone-uri pentru a scana singuri orice produs din magazin pe măsură ce îl adaugă în coșul de cumpărături, reducând considerabil timpul petrecut la casa de marcat. Cu ajutorul aplicației Auchan, disponibilă gratuit în Google Play și App Store, clienții pot scana codul de bare de pe orice produs din magazin
Cu ajutorul aplicației care afișează în timp real valoarea totală a coșului de cumpărături, clienții au un control permanent al costurilor și pot vedea beneficiile MyCLUB acumulate la finalul cumpărăturilor lor. Pentru a finaliza sesiunea de cumpărături, clienții Scan & Go pot plăti în numerar sau cu cardul de credit la casele de marcat dedicate.
Auchan își propune să integreze în curând și o nouă funcție, care să permită clienților să plătească cumpărăturile direct din aplicația mobilă, dar, eliminarea factorului uman, pe lângă reacțiile angajaților, care până acum activau ca și casieri, au apărut și alte reacții în spațiul public, printre care și cele ale lui Marian Godină, acesta scriind recent pe rețelele de socializare:
„Auchan nu a fost niciodată unul dintre magazinele mele preferate, întotdeauna l-am perceput rece și neprimitor, dar cu toate astea făceam uneori cumpărături și de acolo. Ultima dată când am mers, am observat că nu mai există case.
Aveam ditamai coșul plin ochi cu tot felul de produse pe care am realizat că va trebui să le scanez. Aveam opțiunea să abandonez coșul așa plin cum era și să îmi văd de treabă, dar nu am făcut-o gândindu-mă că un om va trenui să așeze la loc toate produsele alea adunate de prin tot magazinul.
(…)Economie care, cel mai probabil, se traduce în profit, cel puțin eu așa o văd.Adică dăm afară casierii și îi punem pe clienți să fie casieri pentru noi, gratis. Măcar de erau produsele mai ieftine, dar sunt la fel ca înainte.Așadar, eu nu vreau să fiu casier gratuit pentru nimeni, nici pentru Auchan, nici pentru mine. Aaa, că se întâmpla să intru în ditamai magazinul doar pentru câteva produse, îmi și conveneaau casele alea unde îmi scanam singur o apă și un bax de scutece, dar când aveam un ditamai coșul plin preferam să stau la o casă clasică.”, a scris Marian Godină.
După valul de critici la adresa retailerului în spațiul public, era de așteptat să apară și reacția Auchan România după scandalul caselor de marcat, reprezentanții acestuia încercând să explice care este de fapt situația, menționând faptul că „Toți colegii noștri casieri sunt în continuare angajați și prezenți în magazin, disponibili să ofere suport în scanarea produselor.”:
„Odată cu implementarea noului sistem de case, meseria de casier evoluează de la activități de rutină tehnică către activități de relaționare, acompaniere și consiliere clienți. Astfel, colegii noștri din zona caselor rămân la dispoziția oricărui client care are nevoie de ajutorul lor și nicio persoană nu a fost disponibilizată.
Ca urmare a unui amplu proces de modernizare a liniei caselor de marcat, o parte dintre magazinele noastre oferă acum clienților o soluție eficientă prin care toate casele de marcat sunt deschise permanent. Evitarea formării de cozi și reducerea timpului petrecut la casă sunt beneficiile principale pe care le oferim clienților noștri”, a transmis Auchan.
Ca parte a proceselor de modernizare și digitalizare a companiei, Auchan a început remodelarea liniilor de case din magazine și construirea unui parcurs 100% self check-out pentru clienți. Datorită noului sistem de case, clienții beneficiază de un timp redus de așteptare la casele de marcat, toate acestea fiind permanent deschise. De altfel, toți angajații din zona caselor de marcat evoluează spre o nouă meserie, cea de consilier, noul lor rol fiind acela de a acorda consultanță și suport clienților.”, explică reprezentanții Auchan România.
Vezi și: Cât au crescut prețurile alimentelor în România. Auchan și Cora sunt singurele care au răspuns.
Mergând mai departe cu explicațiile privind procesul de modernizare a rețelei de magazine, Gabriela Gealapu, Manager Național Case, și Tiberiu Dănețiu, Director Marketing Auchan Retail România, au încercat să argumenteze aceste decizii luate de retail, după cum urmează:
„Proiectul de modernizare a caselor de marcat este natural în contextul social aflat în continuă schimbare și reprezintă răspunsul nostru la nevoile clienților și angajaților, dar și un nou pas în transformarea digitală a companiei noastre. Ascultând nevoile clienților și angajaților, am reușit să implementăm o soluție care asigură modernitate, păstrând parcursul asistat de către colegii noștri, și care contribuie la dezvoltarea profesională a acestora”, a declarat Gabriela Gealapu, Manager Național Case.
„Evoluția numărului de case self check-out este dovada dinamicii pieței și răspunsul nostru la exigențele de azi ale clienților. Astfel, aceștia vor putea beneficia de un parcurs independent în magazin, accesibil, rapid și simplu, de o soluție adaptată nevoilor lor, cu acceptarea tuturor modalităților de plată și colegi care ajută în cazul în care este nevoie de asistență pentru scanarea produselor. De asemenea, cu noile case de marcat clienții vor avea acces cu ușurință și la beneficiile programului de fidelitate MyCLUB Auchan, precum și la informații privind campaniile derulate în magazine”, a declarat Tiberiu Dănețiu, Director Marketing Auchan Retail România.
Deși reacțiile continuă să apară, Auchan România a anunțat că va merge mai departe cu acest proiect de modernizare în toate magazinele pe care le deține în România.