De multe ori am auzit fraza „cu cât a crescut, sau a scăzut, Coșul zilnic”. Accentuarea crizei economice, dar și a celei din Ucraina, a dat peste cap tot procesul de import și export de alimente, la nivel european. Ca urmare, un prim efect, de altfel extrem de important, a fost majorarea prețurilor pentru coșul zilnic. În unele cazuri, modificările de prețuri au fost de la o zi la alta. În alte situații, majorarea s-a resimțit pe parcursul a câtorva luni. Conform unei analize a coșului zilnic de alimente de bază, diferențele sunt majore, iar acesta este doar începutul, din păcate.
Coșul zilnic de aiimente de bază, reprezintă minimul de cheltuială pe cap de locuitori, când vine vorba de cumpărături. Fie că facem cumpărăturile la Lidl, care a fost desemnat cel mai ieftin supermarket, devansând rivalii de pe piață, fie că vorbim de magazinul din colțul străzii, aceste cheltuieli sunt cele minime, de bază.
În general coșul zilnic cuprinde aproximativ 33 de produse obișnuite, de la lapte, pâine, făină, până la produsele din carne, lactate, etc. În urma unei analize desfășurate pe ultimele șase luni, diferențele de preț, din păcate, sunt extrem de mari, aceasta ajungând până la un plus de 20-34 de lei, față de acum șase luni, mai exact luna septembrie a anului trecut.
În septembrie 2021, coșul zilnic al produselor de bază era undeva la 80 de lei, ceea ce putem spune că era un preț acceptabil. Din păcate astăzi, când scriem acest material, valoarea coșului zilnic a crescut.
Astăzi un român va cheltui pentru produsele de bază aproximativ 100 de lei, poate și mai mult, în condițiile în care toate prețurile au fost majorate.
Efectul, este unul de domino, și atunci când avem scumpiri ale carburanților, și celelalte prețuri de consum se modifică, din păcate, având în vedere că mai toți producătorii, distribuitorii, comerciații, își calculează prețurle în funcție de acest barometru al carburanților.
În analiza pe marginea coșului zilnic s-au luat în calcul mai multe lanțuri de magazine, precum Auchan, Carrefour, Cora. De cealaltă parte, Lidl, deși considerat a avea cele mai mici prețuri, Profi, precum și Kaufland, nu au emis nicio informație asupra prețurilor practicate și modificate, datorită politicilor comerciale practicate de aceste companii, în ultimele șase luni de analiză a celor de la Ziarul Financiar.
Pe măsură ce criza costului vieții a crescut, prețurile alimentelor cresc la niveluri record, un coș de produse la supermarket-uri, precum Auchan sau Cora, a crescut cu 40 şi 60%, mai mult decât în urmă cu un an.
Inclusiv retailerul Lidl a trecut la majorări de prețuri, necomunicate concret, în ciuda faptului că a fost încoronat cel mai ieftin supermarket.
De exemplu, dacă anul trecut în septembrie, în Auchan și Cora, cumpăram un kilogram de făină cu 2,65 lei, astăzi același produs îl regăsim cu un preț schimbat, și anume, vom plăti 4,25 de lei pentru un kilogram de făină.
Sau, un alt exemplu. Anul trecut, în septembrie, un litru de ulei costa între 5 și 6 lei, astăzi, același produs a ajuns să coste 9,75 lei pe litru.
Raportul, aparent nesemnificativ, se resimte în buzunarul și în coșul zilnic al produselor de bază, având în vedere că există un dezechilibru major între prețurile din piață și salariile primite de români.
Puterea scăzută de cumpărare a românilor, în paralel cu devalorizarea leului, pe fondul crizelor prin care a trecut România, nu fac altceva, decât să sporească aceste dezechilibre.
Deși guvernanții par optimiști, actuala criză ucraineană are efecte majore asupra schimburilor economice inter și intracomunitare, cu alte cuvinte vom avea parte de majorări de prețuri, și pe alocuri chiar diminuarea unor importuri alimentare.