Suntem în plină ”Stare de Urgență”, decretată de Președintele Iohannis și în plină criză epidemiologică, asta însemnând, cel puțin în acest moment, mai puține mașini în trafic, în București și în celelalte orașe mari din țară.
Poluarea în Capitală este o problemă majoră. Reamintim că am avut, în 6 martie 2020, un indice de calitate a aerului cu depășiri record ale nivelului de poluare din Capitală, potrivit site-ului aerlive.ro, o platformă pentru măsurarea calității aerului din București. Loredana Pană, coordonator proiecte Ecopolis și reprezentant aerlive.ro, declara, la acel moment, în emisiunea Adrianei Nedelea, ”LA FIX”, acest fapt a devenind un semnal de alarmă, și afirmând că aceste depășiri ale valorilorilor admise se produc constant, la un interval de 3-4 weekenduri.
”Valorile de noaptea trecută sunt cele mai mari de până acum. Am înregistrat depășiri de până la 12 ori la stația de pe Calea Moșilor. Problema este că aceste fenomene nu sunt analizate de autoritățile locale și așteptăm raportul anunțat de ministrul Mediului. Ce s-a întâmplat azi noapte în București este un fenomen extrem de dăunător pentru sănătatea oamenilor. Vinovații trebuie să plătească, nu putem continua această situație. Organele abilitate trebuie să vadă ce se întîmplă, mai ales că aceste depășiri se întâmplă constant, la 3-4 weekenduri, noaptea, în București”, a mai precizat Loredana Pană, coordonator proiecte Ecopolis și reprezentant aerlive.ro.
Scandalul poluării excesive a Capitalei a fost pe prima pagină a majorității publicațiilor din București și din țară, când gradul de poluare cu PM2,5 (particule în suspensie cu diametrul mai mic de 2,5 microni – de la arderi, de exemplu) și de aproape 800% la poluarea cu PM10 (particule în suspensie cu diametrul mai mic de 10 microni – de la praf sau polen), ca mai apoi, să fie raportate depășiri de 754% peste limita maxim admisă pentru PM2,5 – adică de 189 de micrograme pe metrul cub – față de limita de 25 µg/m³ admisă de Organizația Mondială a Sănătății. Toate aceste informații au fost făcute publice de platforma airly.eu, care măsoară indicele de calitate a aerului cu date colectate de la senzorii din rețeaua națională, și platforma aerlive.ro, rețea independentă de senzori, indicii de poluare au atins valori peste maximele admise.
Astăzi, însă, specialiștii au anunțat că în ultima săptămână, concentraţiile tuturor poluanţilor monitorizaţi în Bucureşti s-au situat mult sub valorile limită, chiar dacă au mai existat intervale orare cu anumite creşteri. ”Se reconfirmă ipoteza conform căreia principala sursă de poluare a aerului din aglomerarea Bucureşti este traficul rutier”, a transmis Ministerul Mediului. Specialiştii au transmis că luni, la ora 11.00, concentraţia de PM10 era la una dintre staţiile din Capitală era apropiată de valorile înregistrate în vârf de munte.
Specialiștii au observat că, în ultima săptămână, concentrațiile de elemente poluatoare au scăzut față de momentul poluării maxime a Bucureștiului. Specialiştilor spun că aceste rezultate bune de calitate a aerului au fost susţinute şi de condiţiile meteo, favorabile dispersiei pe toată durata săptămânii trecute.
”În ultima săptămână, concentraţiile tuturor poluanţilor monitorizaţi s-au situat mult sub valorile limită. În fiecare zi, au existat unele perioade de creştere orară a particulelor PM10 şi NO2, dimineaţa, orele 09:00-11:00, respectiv seara, orele 20:00-22:00, însă amplitudinea acestor creşteri a fost mult sub valorile obişnuite. După după evaluarea datelor, se reconfirmă ipoteza conform căreia principala sursă de poluare a aerului din aglomerarea Bucureşti este traficul rutier. Atunci când traficul se reduce, indicii de calitate arată valori foarte bune”, a transmis, luni, Ministerul Mediului.