17 iun. 2025 | 15:54

Zborurile devin mai periculoase? Adevărul din spatele tragediilor recente din aviație

ACTUALITATE
Zborurile devin mai periculoase? Adevărul din spatele tragediilor recente din aviație
2025 – Un an negru pentru aviația comercială

Un nou dezastru aerian a zguduit opinia publică globală: un avion Air India cu destinația Gatwick s-a prăbușit în Ahmedabad, India, omorând 241 de pasageri. Tragedia vine într-un moment deja tensionat pentru aviație – anul 2025 este pe cale să devină unul dintre cei mai mortali din ultimele decenii. Cu un total de 460 de decese înregistrate doar în primele șase luni ale anului, specialiștii se întreabă dacă zborul cu avionul mai este la fel de sigur cum a fost odinioară.

De la coliziunea dintre un avion American Airlines și un elicopter militar în ianuarie, până la accidentul din martie din largul insulei Ruatan, aviația pare să traverseze o perioadă sumbră. Statistica medie anuală, conform experților de la Jacdec (o firmă germană specializată în siguranța zborurilor), arată aproximativ 284 de decese cauzate de accidente aeriene. Ceea ce înseamnă că în 2025 ne confruntăm deja cu aproape dublul acestui număr.

Dar este oare vorba de o creștere reală a riscului, sau doar o anomalie statistică alimentată de o succesiune nefericită de evenimente tragice?

Statisticile spun una, percepția publică – alta

Dr. Simon Bennett, directorul Unității de Securitate Civilă de la Universitatea din Leicester, explică faptul că siguranța în aviație nu este constantă, ci fluctuează: „Percepția că zborul devine mai periculos este de înțeles, dar trebuie privită în context. Siguranța aviației evoluează în cicluri. Dacă analizăm doar o perioadă scurtă, putem avea impresia greșită că suntem într-un declin catastrofal.”

Un exemplu clar vine din 2023, când nu a fost înregistrat niciun accident fatal în aviația comercială la nivel global. O performanță istorică, care contrastează puternic cu realitatea anului în curs. În plus, raportul anual al UK Air Accidents Investigation Branch pentru 2024 subliniază că rata globală a accidentelor a continuat să scadă pe termen lung, menținând aviația drept una dintre cele mai sigure forme de transport public.

Așadar, de ce aceste incidente recente ne influențează atât de puternic percepția? Psihologii vorbesc despre un fenomen numit „efectul disponibilității”, în care oamenii tind să supraestimeze frecvența și riscul unor evenimente pe baza vizibilității lor în mass-media.

Ce s-a întâmplat cu zborul Air India 171? Ipoteze și realități

Tragedia din Ahmedabad a stârnit numeroase întrebări legate de cauzele accidentului. Boeing-ul 787 implicat în incident a reușit să se ridice la doar 400 de picioare (aprox. 122 metri) înainte de a se prăbuși în zona urbană. Martorii au relatat o explozie uriașă, iar imaginile de la fața locului arată distrugerea totală a aeronavei.

Potrivit unor specialiști, este posibil ca aeronava să fi avut probleme de ridicare din cauza temperaturii ridicate (37°C), a plinului de combustibil și a unor erori de pilotaj. Se speculează că flapsurile au fost retrase prea devreme, în timp ce trenul de aterizare era încă coborât – o combinație fatală care poate reduce semnificativ portanța în primele secunde critice ale decolării.

Dr. Sammy Diasinos, expert în aerodinamică la Macquarie University, adaugă: „Este puțin probabil să fi fost o dublă defecțiune de motor. Un B787 poate zbura chiar și cu un motor oprit. Ceea ce ne sugerează o posibilă cauză ambientală sau o eroare umană.”

Ancheta oficială condusă de Indian Aircraft Accident Investigation Bureau va trebui să confirme sau să infirme aceste ipoteze. Până atunci, rămâne incertitudinea și durerea pentru familiile celor decedați.

Adevărul despre riscurile reale ale zborului

Chiar și în lumina unor astfel de tragedii, zborul cu avionul rămâne de departe cel mai sigur mod de transport. Șansele de a muri într-un accident aviatic sunt de aproximativ 1 la 11 milioane. Cu toate acestea, locul ocupat în avion poate influența ușor probabilitatea de supraviețuire. Studii recente indică o rată de mortalitate de 44% pentru locurile de pe culoar, în mijlocul avionului, în comparație cu 28% pentru locurile din spate, la fereastră.

Însă, așa cum subliniază profesorul Doug Drury de la Central Queensland University, „Locul contează mai puțin decât circumstanțele specifice ale accidentului. Niciun loc nu te salvează într-o explozie la sol.”

În final, concluzia experților este clară: accidentele recente, deși tragice și mediatizate intens, nu reflectă o deteriorare reală a siguranței zborurilor comerciale. Zborul rămâne mai sigur decât condusul unui automobil sau decât mersul cu motocicleta.

După cum spunea Carl Sagan: „Afirmațiile extraordinare necesită dovezi extraordinare.” Iar până acum, dovezile arată că, în ciuda unor vârfuri de incidente, aviația este mai sigură decât a fost vreodată.