19 iun. 2025 | 11:09

Șeful Dacia: „Am mers prea departe?” Motivul pentru care mașinile de pe străzi trebuie să fie cât mai mici

AUTO
Șeful Dacia: „Am mers prea departe?” Motivul pentru care mașinile de pe străzi trebuie să fie cât mai mici
Șeful Dacia cere revenirea la mașini mai mici și accesibile în Europa. (Foto: Playtech)

Creșterea continuă a dimensiunii mașinilor a devenit o problemă tot mai discutată în industria auto. Denis Le Vot, CEO-ul Dacia, lansează un avertisment simplu, dar puternic: „Chiar avem nevoie de o mașină de segment C doar ca să ducem copiii la școală sau să mergem la supermarket?”. Pentru el și alți lideri din industrie, răspunsul e clar: nu. Iar întrebarea-cheie este dacă nu cumva am mers prea departe.

Într-un context în care mașinile devin tot mai mari, mai grele și mai scumpe, Le Vot atrage atenția asupra unei realități ignorate prea mult timp: nevoia de mașini mici, accesibile, eficiente și ușor de întreținut. Iar dispariția lor, sub presiunea reglementărilor și a electrificării forțate, nu e doar o problemă economică – ci și una de mediu.

Mașinile mici dispar, dar nu din voința oamenilor

Denis Le Vot și superiorul său direct, Luca de Meo, CEO-ul Renault Group, alături de John Elkann, președintele executiv Stellantis, trag un semnal de alarmă comun: legislația europeană, axată pe impunerea tranziției rapide către mașini electrice și pe cerințe stricte de siguranță activă, riscă să elimine complet mașinile mici din ofertă.

Asta înseamnă că un cumpărător care și-ar dori o mașină compactă, eficientă și ieftină este împins spre modele de clasă mai mare, cu costuri mai ridicate de achiziție și întreținere. Practic, segmentul A (cel al celor mai mici modele de oraș) este aproape mort, iar segmentul B începe să sufere la rândul său. Le Vot spune clar: „Chiar dacă ai nevoie doar de o mașină mică, ești forțat să iei ceva mare” spune, conform revistei auto de specialitate Autocar.

Problema nu e doar una de preferințe. Mașinile mai mari implică un consum mai mare de materiale, o amprentă de carbon mai ridicată și costuri de producție ce se reflectă direct în prețul final. „Acum e momentul să facem ceva”, avertizează șeful Dacia.

Denis-Le-Vot

Denis Le Vot, șeful Dacia. (Foto: Dacia)

Electrificare, reglementări și întrebări incomode

Dacia nu este împotriva electrificării sau a siguranței. Însă Le Vot cere o abordare mai inteligentă și mai echilibrată. În loc să se concentreze doar pe emisiile de la țeava de eșapament, el propune ca Uniunea Europeană să adopte o viziune mai largă, care să includă analiza pe tot ciclul de viață al unui automobil – de la extracția materiilor prime, până la reciclare.

Un alt factor care alimentează creșterea prețurilor la mașinile mici este impunerea noilor reglementări GSR2, care obligă producătorii să includă sisteme avansate de siguranță activă (precum asistența la menținerea benzii) chiar și în cele mai simple modele. Le Vot întreabă: „Avem cu adevărat nevoie de toate aceste sisteme într-o mică mașină de familie?”

Șeful Dacia subliniază că marca nu va „alerga după stele” în clasamentele Euro NCAP, preferând o siguranță pasivă solidă și standarde clare, fără a sacrifica accesibilitatea. Din perspectiva sa, orice mașină nouă este mai sigură și mai ecologică decât cea pe care o înlocuiește – și acesta ar trebui să fie punctul de plecare al politicilor publice.

În următoarele șase luni, liderii auto și legiuitorii europeni se vor întâlni din nou pentru a revizui obiectivele legate de mașinile electrice. Le Vot este convins că o schimbare de viziune este posibilă: „Da, își pot schimba părerea. E doar o chestiune de timp”.