Se elimină o taxă obligatorie în România! Vești bune pentru toți proprietarii de terenuri și imobile
:format(webp):quality(80)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2025/02/Se-elimina-o-taxa-obligatorie-in-Romania-Vesti-bune-pentru-toti-proprietarii-de-terenuri-si-imobile-800x533.jpg)
Vești bune pentru proprietarii de terenuri și imobile. O taxă importantă va fi eliminată, ceea ce înseamnă economii semnificative pentru toți cei care trebuie să acceseze documente cadastrale. Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a anunțat joi că anumite taxe obligatorii pentru obținerea extrasului de carte funciară și a planului cadastral vor fi eliminate, oferind un sprijin real cetățenilor.
Ce taxe vor fi eliminate
Printre cele mai importante modificări anunțate se numără scutirea de la plata tarifului pentru obținerea extrasului de carte funciară pentru informare, în cazul în care solicitantul este chiar proprietarul imobilului. Cu alte cuvinte, dacă vrei să verifici situația cadastrală a unui teren sau imobil deținut de tine, nu vei mai fi nevoit să plătești această taxă.
În prezent, acest document costă între 20 și 25 de lei, iar anual, peste 3,5 milioane de astfel de extrase sunt solicitate de cetățeni. Eliminarea acestei taxe va duce la o economie de aproximativ 60 de milioane de lei, bani care rămân în buzunarele românilor. O altă veste bună este că taxa pentru extrasul de plan cadastral și tariful de primă înregistrare vor fi, de asemenea, eliminate. Aceste măsuri vin în sprijinul proprietarilor și al celor care își gestionează legal terenurile și imobilele.
Procesul de implementare a acestor schimbări va fi realizat în două etape:
- Pentru solicitările online, măsura va deveni activă în maximum cinci luni.
- Pentru solicitările fizice, la ghișeu, taxa va fi eliminată în cel mult două luni.
Astfel, proprietarii vor putea beneficia de aceste scutiri din primăvara și vara acestui an.
Citește și: S-au scumpit țigările în România, din nou. Cât costă taxa pe viciu în 2025, cât plătești pentru un pachet
„Acest serviciu va fi gratuit”
Ministrul Dezvoltării a explicat că scopul acestor modificări este de a transforma serviciile publice în ceea ce ar trebui să fie – servicii pentru cetățeni, nu surse de profit pentru instituțiile statului.
„Atunci când cerem un extras de carte funciară trebuie să plătim pentru acest serviciu, deși ne adresăm unei instituții publice, finanțate din bani publici, iar serviciul este prestat de un angajat plătit din fonduri publice. Astăzi, această taxă este de 20 și 25 de lei, și se adună anual aproape 60 de milioane de lei de la cetățeni. Eliminăm această taxă! Acest serviciu va fi gratuit pentru proprietarii terenurilor și imobilelor! Mai mult respect pentru cetățenii care plătesc taxe!”, a declarat ministrul Cseke Attila.
Deși proprietarii nu vor mai fi obligați să plătească aceste taxe pentru propriile imobile, există câteva categorii care vor fi în continuare supuse acestor costuri. Astfel, dezvoltatorii imobiliari care solicită date cadastrale pentru mai multe proprietăți și persoanele care cer extrase de carte funciară pentru imobile care nu le aparțin vor trebui să achite în continuare aceste taxe.
Această măsură reprezintă un pas important în simplificarea accesului la documentele necesare pentru administrarea terenurilor și imobilelor. Începând din primăvară și vară, toți cei care își doresc să obțină un extras de carte funciară pentru propriul imobil o vor putea face fără costuri suplimentare, marcând un progres important în relația dintre cetățeni și administrația publică.