29 apr. 2025 | 19:07

Rețea de autostrăzi și drumuri expres în România. Ilie Bolojan vorbește despre Via Carpatica – marele proiect al țării noastre

Știri social
Rețea de autostrăzi și drumuri expres în România. Ilie Bolojan vorbește despre Via Carpatica - marele proiect al țării noastre

România intră într-o nouă etapă a dezvoltării infrastructurii rutiere și feroviare, prin impulsionarea unuia dintre cele mai importante proiecte regionale: Via Carpatia. La cel de-al 10-lea Summit al Inițiativei Celor Trei Mări, desfășurat la Varșovia, președintele interimar Ilie Bolojan a prezentat planurile ambițioase ale țării noastre privind conectivitatea regională și rolul strategic al Portului Constanța în transportul european.

Via Carpatia, prioritate națională pe direcția nord-sud

În cadrul evenimentului de la Varșovia, Ilie Bolojan a subliniat că direcția principală a Inițiativei Celor Trei Mări este creșterea conectivității între statele membre.

„O direcţie importantă în aceşti zece ani a fost creşterea conectivităţii pe direcţia nord-sud, atât din punct de vedere energetic, cât şi pe calea ferată şi rutier”, a declarat oficialul român.

Via Carpatia, rețeaua de autostrăzi care va lega Marea Baltică de Marea Neagră și Marea Adriatică, devine astfel un pilon al infrastructurii strategice europene. România este traversată de acest coridor prin mai multe tronsoane, iar planurile sunt deja avansate.

Lucrări pe tronsoanele Arad–Oradea și Timișoara–Moravița

Bolojan a confirmat că lucrările pentru segmentul Arad–Oradea al drumului expres sunt într-o fază avansată.

„Sunt în situaţia în care, până la finalul acestei luni, o parte din licitaţiile aflate în derulare vor fi finalizate. Astfel, în luna mai, primul tronson de la Oradea la Salonta ar putea fi semnat. Celelalte două tronsoane sunt în diverse stadii de achiziție”, a explicat el.

De asemenea, a precizat că există o contestație pe tronsonul dinspre Arad, în timp ce segmentul Timișoara–Stamora-Moravița este în faza de licitație. Dacă totul decurge conform planului, lucrările de execuție ar putea începe în a doua parte a acestui an.

Portul Constanța, hub strategic în rețeaua europeană de transport

Un alt punct esențial menționat de Ilie Bolojan a fost conectarea Portului Constanța la rețeaua rutieră și feroviară a Europei Centrale și de Nord.

„O conexiune importantă care este restantă este conectarea portului Constanţa atât rutier, cât şi feroviar, în aşa fel încât potenţialul mare al acestui port pentru a deveni un hub european pe direcţia de transport transcaucaziană să se consolideze în anii următori”, a declarat el.

Intrarea României în Schengen și creșterea traficului din cauza conflictului din Ucraina au accentuat importanța acestui nod logistic pentru regiunea sud-est europeană. Constanța poate deveni, în următorii ani, punctul de plecare pentru fluxuri comerciale vitale spre Asia Centrală și Orientul Mijlociu.

Energie, microcentrale și sprijin internațional

Pe lângă transport, componenta energetică a fost intens discutată în cadrul summitului. România a fost lăudată pentru proiectele sale în domeniul nuclear, inclusiv reactoarele 3 și 4 de la Cernavodă și dezvoltarea microcentralelor nucleare. Acestea au fost apreciate ca elemente esențiale pentru asigurarea unui mix energetic stabil și sustenabil în următoarele decenii.

Ilie Bolojan a menționat, de asemenea, extinderea cooperării internaționale prin includerea Muntenegrului și Albaniei ca membri asociați, alături de Turcia și Spania, care se alătură partenerilor consacrați ai Inițiativei: SUA, Germania, Japonia și UE.