14 iun. 2025 | 19:18

Programul Rabla, în pericol să fie oprit? Ce spune ministrul Mediului despre alocarea de fonduri, în contextul tăierilor

News
Programul Rabla, în pericol să fie oprit? Ce spune ministrul Mediului despre alocarea de fonduri, în contextul tăierilor
Programul Rabla risca sa fie suspendat?

Programul Rabla, unul dintre cele mai vechi și eficiente programe de stimulare a înnoirii parcului auto din România, se confruntă cu incertitudini legate de viitorul său, în contextul tăierilor bugetare anunțate pentru acest an. Ministrul Mediului a reafirmat însă intenția de a menține programul activ, subliniind importanța sa pentru protejarea mediului și sprijinirea industriei auto românești.

Buget majorat pentru un program cu tradiție

Anul acesta, bugetul Programului Rabla a fost majorat semnificativ, ajungând la 1,43 miliarde de lei, ceea ce reprezintă o creștere de aproape 50% față de 2024.

Ministrul Mediului a explicat că această sumă va sprijini atât cetățenii care doresc să înlocuiască mașinile vechi și poluante, cât și producătorii auto români, precum Dacia și Ford.

”Fiecare ne dorim ca în propriul oraş unde locuim să respirăm un aer mai curat şi din motivul acesta am mărit valoarea ecotichetului, pentru că lumea se apucase iar să cumpere maşini second-hand din vestul Europei”, a spus ministrul într-o intervenție la Prima TV.

Valoarea ecotichetului și impactul asupra pieței auto

Pe lângă bugetul total, valoarea ecotichetului a fost majorată pentru a încuraja achiziția de vehicule mai puțin poluante. Pentru mașinile electrice, sprijinul acordat ajunge acum la 7.500 de euro, față de 5.000 de euro anul trecut.

Această măsură urmărește să reducă importurile de mașini second-hand din vestul Europei și să stimuleze achizițiile de vehicule noi, în special cele cu emisii reduse.

Ministrul a mai adăugat că Programul Rabla are un rol esențial și în cadrul jaloanelor PNRR, având ca obiectiv scoaterea a 250.000 de mașini vechi de pe străzile României până în 2026.

Economii și reforme pentru susținerea programului

În contextul reducerilor bugetare negociate de coaliția de guvernare, ministrul Mediului a menționat că există alternative pentru a face economii fără a afecta programele destinate cetățenilor.

Comasarea unor instituții, reorganizarea Regiei Naționale a Pădurilor Romsilva și alte măsuri administrative sunt câteva dintre soluțiile identificate pentru a păstra fondurile necesare continuării Programului Rabla.

”Speranţa mea este că Programul Rabla nu se va opri… Eu cred că programul Rabla trebuie să continue”, a declarat ministrul, adăugând că orice modificare majoră va fi comunicată din timp.

Astfel, în ciuda presiunilor bugetare și a negocierilor complicate, Programul Rabla pare să rămână un pilon important în politicile de mediu și industrie auto, oferind sprijin atât cumpărătorilor, cât și producătorilor autohtoni.

Startul programului este programat pentru data de 19 iunie, iar românii așteaptă cu interes continuarea acestei măsuri ce îi ajută să adopte tehnologii mai curate și mai eficiente.