22 apr. 2025 | 07:00

Cum semnalizezi corect schimbarea direcției de mers în trafic. Mulți șoferi români nu cunosc schimbarea din Codul Rutier 2025

ȘTIINȚĂ
Cum semnalizezi corect schimbarea direcției de mers în trafic. Mulți șoferi români nu cunosc schimbarea din Codul Rutier 2025

Schimbarea direcției de mers este una dintre cele mai frecvente manevre în trafic, dar și una dintre cele mai prost înțelese de mulți șoferi din România. Deși poate părea o acțiune banală, semnalizarea incorectă sau întârziată poate avea consecințe grave: de la amenzi usturătoare până la accidente evitabile. Modificările aduse în 2025 Codului Rutier vizează exact aceste aspecte și impun o atenție sporită asupra modului în care îți exprimi intenția de a schimba direcția de deplasare.

Conform legislației rutiere actualizate, semnalizarea este obligatorie nu doar la viraje sau depășiri, ci și la schimbarea benzii, la punerea în mișcare, la oprire sau la întoarcere. Codul Rutier 2025 prevede clar: semnalizarea trebuie făcută cu cel puțin 50 de metri înainte în localități și 100 de metri în afara acestora. Indiferent dacă pe drum se află sau nu alți participanți la trafic, obligația rămâne valabilă. Ideea este simplă: în trafic nu te afli singur, iar ceilalți trebuie să aibă timp să reacționeze în funcție de intențiile tale.

Care sunt manevrele ce impun semnalizare și ce riști dacă nu o faci

Schimbarea direcției de mers nu înseamnă doar un viraj la stânga sau la dreapta. Sunt considerate schimbări de direcție și trecerile de pe o bandă pe alta, depășirile, intrările sau ieșirile de pe drumurile laterale, manevrele de întoarcere ori oprirea pe marginea drumului. Legea obligă șoferii să semnalizeze toate aceste manevre, iar nerespectarea regulii atrage sancțiuni clare.

Codul Rutier prevede că dacă nu semnalizezi schimbarea direcției de mers, poți primi între 2 și 3 puncte de amendă, ceea ce înseamnă, în 2025, sume între 405 și 607,5 lei, în funcție de gravitatea situației. Dacă nefolosirea semnalizării duce la un accident rutier, amenda poate ajunge la 810 lei sau chiar 1.012,5 lei. Iar în unele cazuri, răspunderea poate deveni penală, mai ales dacă din accident rezultă victime.

Printre greșelile frecvente ale șoferilor se numără lipsa completă a semnalizării, semnalizarea făcută prea târziu sau confuz, și neasigurarea înaintea efectuării manevrei. Mulți șoferi semnalizează doar din reflex, fără să se asigure că sunt în siguranță sau că au timp suficient să informeze restul participanților la trafic. Alteori, semnalizarea este activată în ultimul moment, când ceilalți șoferi nu mai au timp să reacționeze.

Reguli noi, responsabilitate veche

Una dintre cele mai importante prevederi introduse sau clarificate în 2025 vizează circulația pe drumurile cu cel puțin trei benzi pe sens. În cazul în care doi șoferi intenționează să se încadreze simultan pe banda liberă dintre ei, prioritate o are cel care vine din stânga. Această regulă poate părea contraintuitivă, dar este menită să evite coliziunile cauzate de manevre simultane necoordonate.

În final, dincolo de sancțiuni și amendamente, folosirea corectă a semnalizării reflectă respectul pentru ceilalți participanți la trafic. Este o regulă de bază, dar și o formă de comunicare. În multe cazuri, chiar și atunci când un șofer comite o abatere, semnalizarea poate oferi celorlalți suficient timp pentru a reacționa și a evita o situație periculoasă. Iar în traficul din România, unde fiecare secundă contează, un simplu gest – semnalizarea – poate face diferența între o manevră reușită și un accident.