16 iun. 2025 | 15:05

Când se dă drumul la aerul condiţionat în maşină pentru a o răcori repede şi pentru a consuma puţin carburant. Toţi şoferii greşesc

AUTO
Când se dă drumul la aerul condiţionat în maşină pentru a o răcori repede şi pentru a consuma puţin carburant. Toţi şoferii greşesc
Când se dă drumul la aerul condiţionat în maşină, de fapt? (Sursa foto: Pixabay)

În zilele toride de vară, aerul condiţionat din maşină pare salvarea supremă. Mulţi şoferi, însă, fac o greşeală comună care duce nu doar la un consum crescut de carburant, ci și la un disconfort accentuat. Din grabă sau lipsă de informare, pornesc aerul condiționat imediat ce intră în mașină încinsă, setând temperatura la minimum și ventilatorul la maximum. Această abordare pare logică, dar este complet greșită.

Când se dă drumul la aerul condiţionat în maşină?

După ce au lăsat mașina în soare, mulți șoferi intră direct, pornesc motorul și dau drumul la aerul condiționat la temperatură minimă, cu modul recirculare activat. Rezultatul? Motorul este suprasolicitat, consumul de carburant crește, iar sistemul de climatizare nu face față eficient aerului fierbinte acumulat în habitaclu. Cum se procedează corect pentru a răcori repede și eficient mașina:

Deschide ușile/geamurile pentru câteva zeci de secunde. Primul pas este simplu, dar crucial: lasă aerul încins să iasă. Deschide ușile sau toate geamurile pentru 30-60 de secunde. Astfel, elimini „efectul de cuptor” și ușurezi munca sistemului de climatizare.

Pornește ventilația, dar fără aer condiționat la început. Setează ventilatorul pe treapta maximă, direcționat spre podea sau spre gurile frontale, pentru a elimina aerul cald. În această fază, AC-ul rămâne oprit.

După 1-2 minute, pornește aerul condiționat la o temperatură moderată (22–24°C). Nu seta temperatura pe minimum (16–18°C), pentru că:

  • nu răcește mai repede;
  • consumă mai mult combustibil;
  • creează un contrast termic periculos pentru sănătate.

Activează recircularea pentru câteva minute

Recircularea ajută la răcirea mai rapidă a aerului deja răcit din habitaclu. Dar nu o lăsa pornită prea mult – după 5-10 minute, dezactiveaz-o pentru a permite aerului proaspăt să circule.  De ce contează toate aceste detalii? Aerul condiționat este un sistem care solicită motorul – mai ales la mașinile cu motoare mici. Folosit greșit:

  • consumă cu până la 10-15% mai mult carburant;
  • reduce eficiența răcirii;
  • poate duce la uzura prematură a compresorului.

Trucuri pentru un habitaclu mai răcoros

  • Folosește parasolare sau folii solare pe parbriz și geamuri laterale.
  • Parchează la umbră sau cu partea din față spre soare (bordul se încălzește oricum, dar scaunele rămân mai reci).
  • Acoperă volanul și scaunele cu materiale deschise la culoare.

Aerul condiționat nu trebuie să fie un „duș rece” pentru mașină și nici pentru portofel. Dacă vrei să răcorești rapid mașina și să eviți consumul excesiv, cheia este să aerezi prima dată, să pornești AC-ul treptat și să eviți extremele.