22 mai 2025 | 21:18

Autobuzul fără șofer a apărut și la noi. Orașul din România în care au început testele, viteza maximă este de 40 km/h

Știri social
Autobuzul fără șofer a apărut și la noi. Orașul din România în care au început testele, viteza maximă este de 40 km/h

Cluj-Napoca scrie istorie în transportul public din România, devenind primul oraș din țară care testează un autobuz complet autonom, fără șofer. Lansarea oficială a avut loc în cadrul Summit-ului Internațional pentru Neutralitate Climatică, desfășurat sub deviza „Carbon OFF. Future ON”, un eveniment care a pus accent pe inovațiile verzi și tehnologiile sustenabile.

Ce funcții are autobuzul autonom

Autobuzul testat este modelul Karsan Autonomous e-ATAK, un vehicul electric de ultimă generație, dotat cu tehnologie de conducere autonomă de nivel 4. Asta înseamnă că poate opera fără asistență umană, în mod continuu, 24/7, la o viteză maximă de 40 km/h. Vehiculul are capacitatea de a urma trasee predefinite, să oprească în stații, să deschidă și să închidă ușile și să respecte semnele și regulile de circulație – toate acestea fără ca un șofer să intervină. Primarul Clujului, Emil Boc, a fost prezent la eveniment și nu și-a ascuns entuziasmul:

„Astăzi, viitorul circulă prin Cluj-Napoca. Nu are mâini pe volan, dar are viziune. După ce am introdus primele autobuze electrice în România, pregătim și autobuzele cu hidrogen, iar acum facem un pas în plus către transportul autonom. Banii există, dar ne lipsește cadrul legal. Sunt convins că Parlamentul va găsi o soluție pentru a adapta legislația la realitățile viitorului.”

Autobuzul a fost testat pe un traseu scurt, cu scop demonstrativ, plecând de la hotelul Radisson și continuând prin zona Cluj Arena, pe Splaiul Independenței și strada George Coșbuc. Deși testele s-au desfășurat în condiții speciale, în prezența autorităților și cu aprobare din partea Poliției, legislația rutieră actuală din România nu permite încă circulația comercială a vehiculelor autonome de nivel 4 sau 5.

Autobuzul fără șofer a apărut și la noi. Orașul din România în care au început testele, viteza maximă este de 40 km/h

Emil Boc a fost prezent la cursa demonstrativă

Ce prevede Codul Rutier

În prezent, Codul Rutier impune ca orice vehicul aflat în trafic să aibă un conducător auto responsabil. Totuși, legea permite testarea acestor tehnologii în condiții bine reglementate și sub supraveghere tehnică strictă.

Karsan e-ATAK are o lungime de 8,3 metri, poate transporta până la 52 de pasageri și oferă o autonomie impresionantă de până la 300 km cu o singură încărcare. Aceste specificații îl recomandă drept o alternativă ecologică viabilă pentru transportul urban. Deși viteza maximă este de 40 km/h, în realitate, pe străzile aglomerate ale Clujului, vehiculul ar circula cu o viteză medie de aproximativ 14 km/h – similar cu autobuzele clasice care nu beneficiază de bandă dedicată.

Performanțele modelului Karsan e-ATAK au fost deja validate în mai multe țări din Europa și SUA, fiind prezent în 12 proiecte internaționale, în orașe din Franța, Finlanda, Norvegia și Elveția, dar și la Universitatea de Stat din Michigan. Cu peste cinci decenii de experiență în industria auto, compania Karsan produce vehicule comerciale moderne, iar fabrica sa din Turcia are o capacitate anuală de 20.000 de unități.

Autobuzul autonom clujean reprezintă nu doar o demonstrație tehnologică, ci și un semnal clar că viitorul transportului urban este electric, inteligent și… fără șofer.