Povestea legendarului fotograf care i-a imortalizat pe Steve Jobs, David Bowie, Mick Jagger sau 2Pac
Albert Watson este un cunoscut și apreciat fotograf de fashion, cu mai bine de 100 de coperți Vogue la activ, dar și autorul unor imagini emblematice ale celebrităților din lumea întreagă, activând timp de mai bine de cinci decenii.
Printre cei fotografiați de Watson, de-a lungul timpului, se numără vedete și personalități ca Mick Jagger, Steve Jobs, Jack Nicholson, Kate Moss, Christy Turlington, David Bowie, Tupac Shakur sau Andy Warhol, printre mulți alții, evident.
Cum l-a fotografiat pe Steve Jobs
„Există anumite lucruri pentru care trebuie să fii destul de puternic, mai ales în legătură cu modul în care vei face acea fotografie”, a declarat Albert Watson, într-un interviu acordat publicației PetaPixel.
„Unul dintre primele lucruri pe care le-am aflat a fost că va sosi la ora nouă, iar oamenii de la Cupertino, de la Apple, unde am făcut fotografia, au spus: Bine, vă putem oferi sala de conferințe la ora 8.30”.
„Am spus: Dacă îmi dai 30 de minute avans și atât, nu voi voi reuși. Trebuie să fiu acolo la 6.30 dimineața, ca să am timp. Asta nu are de-a face cu mine, ci cu Steve Jobs. Vreau să fiu extrem de eficient, organizat și pregătit pentru el, astfel încât atunci când intră, să fiu 95-96-97% pregătit pentru a-l fotografia și să fie și el imediat disponibil pentru shooting. Vreau să am timp să reglez luminile”.
„Am insistat asupra orei și am ajuns acolo la 6.30 dimineața. Am analizat absolut totul pentru că de multe ori este nevoie să verifici lucruri precum electricitatea pentru a te asigura că funcționează totul în regulă. Se întâmplă să conectezi două lumini într-un singur circuit și să apeși blițul de trei ori, iar circuitul să explodeze”.
„A te pregăti pentru un asemenea shooting nu este lucru deloc ușor. Tipul de la relații cu clienții mi-a zis: Mulțumesc că sunteți aici. Steve urăște fotografii, urăște să i se facă poze, într-adevăr nu-i place deloc experiența, iar astăzi, din păcate, nu este în cea mai bună dispoziție”.
„Așadar, i-am spus tipului de la PR că nu pot face nimic în privința asta, dacă Steve Jobs este așa. Sunt aici să-l fotografiez. Dar în acele cinci minute în care am vorbit, mi-a venit brusc o idee și, când a sosit Steve, i-am spus: Am o veste bună pentru tine. Am nevoie de tine pentru doar 30 de minute, nu pentru o oră”.
„El a zâmbit și a spus: Fantastic, nu de alta, dar sunt atât de ocupat. Dar îți ajunge timpul? Am spus: Da, iar el a intrat pe platou și chiar mi-a lăudat echipamentul foto.
„La un moment dat m-a întrebat dacă fotografiez în continuare și i-am spus: Da, pentru că nu cred că digitalul este încă perfect, iar el a arătat cu degetul spre mine și a spus: „Sunt de acord cu tine… dar vom ajunge acolo, știi, și în curând digitalul va avea o calitate mai bună decât fotografia pe film”.
„Am lucrat foarte repede cu Steve Jobs. Știam exact ce voi face, schimbarea obiectivului și așa mai departe, iar filmarea a decurs foarte bine. Era, până la urmă, bine dispus, iar la 9.30, am făcut câteva fotografii cu el în prim-plan. Direcția pe care i-am dat-o pentru prim-plan a fost foarte simplă, așa că totul a decurs ca la carte”.
„I-am dat următoarele indicații: Imaginați-vă că sunteți față în față cu o mulțime de oameni care nu sunt de acord cu dumneavoastră, dar dumneavoastră știți că aveți dreptate. La care el a zis: Ei bine, asta este foarte ușor pentru mine pentru că fac asta în fiecare zi. Oamenii sunt mereu în dezacord cu mine. Pot sa fac asta”.
„Avea o privire foarte puternică și hotărâtă pe chip și, din cauza timpului scăzut, cred că era fericit. Am terminat imediat după 9.30 și, când a plecat, a văzut Polaroidul pe care îl făcusem peste camera 4×5 și a spus: Aceasta este, poate, cea mai bună poză cu mine din toate timpurile”.
„Am crezut că a fost pur și simplu drăguț și politicos pentru că am terminat rapid ședința foto. Dar câțiva ani mai târziu, după ce a murit, Apple a cerut acea imagine cu el și a spus că Polaroid-ul a fost întotdeauna pe biroul lui. L-au folosit ca fotografie comemorativă, care a fost, mai târziu, și pe coperta cărții.”
Polaroidul pe care l-a văzut Steve Jobs nu a avut exact aceeași expresie capturată în film, dar avea „aceeași intensitate”.
Watson a avut doi asistenți, unul responsabil pentru schimbarea obiectivelor foto și unul care îi dădea filmul, în timp ce opera Horseman 4×5 cu un vizualizator reflex. De asemenea, el verifica continuu claritatea Polaroidelor Fujifilm cu o lupă. Watson a tras în jumătate de oră 18-20 de cadre, iar unul dintre ele a devenit imaginea emblematică a lui Steve Jobs.
Mick Jagger a pozat cu un leopard pentru Watson
„A fost un adevărat leopard”, a spus Watson despre celebra fotografie a vocalistului și membru fondator al trupei Rolling Stones, care a putut fi văzut într-un Chevy Corvette din 1959, împreună cu o felină de o frumusețe răpitoare.
„Dacă fotografiați pisici sălbatice, este mult mai ușor de lucrat cu un ghepard decât cu un leopard. Un leopard este cu un pas mai aproape de un animal sălbatic și este imprevizibil”.
„Fotografia este de dinainte de era digitală. Aș fi putut face acea fotografie în cinci minute cu digital și Photoshop. Ai pus leopardul în mașină, apoi l-ai pus pe Mick Jagger în mașină și pur și simplu le-ai îmbinat dintr-o singură lovitură, dar pe atunci, desigur, fotografiam pe film, cu un Hasselblad și îmi era greu să fac retușuri”.
„Portretul lui Mick Jagger cu leopardul este, de fapt, o dublă expunere. În timp ce se pregătea pentru această fotografie (poate fi văzută mai sus), am făcut o altă fotografie: o poză cu un leopard și un portret al lui pe care le-am pus una peste alta pentru a da naștere unei singure fotografii”, a conchis fotograful pentru sursa menționată anterior.
În cele ce urmează, te invităm să admiri încă două fotografii celebre realizate de Albert Watson, cu 2PAC și Jack Nicholson.
În ultima fotografie îl poți vedea, de asemenea, pe celebrul fotograf.
În prima fotografie: David Bowie (de Albert Watson).