07 ian. 2023 | 18:01

Mașinile noi sunt făcute să țină între 7 și 12 ani. Explicațiile unui inginer român care lucrează pentru Mercedes

ACTUALITATE
Mașinile noi sunt făcute să țină între 7 și 12 ani. Explicațiile unui inginer român care lucrează pentru Mercedes

Un inginer român care lucrează în cadrul Mercedes-Benz a afirmat că mașinile sunt făcute să țină între 7 și 12 ani. Află care este motivul pentru care calitatea acestora a scăzut în timp.

Într-o postare pe pagina sa de Facebook, inginerul Paul Danci a care lucrează pentru Mercedes-Benz a explicat de ce actuala calitate a mașinilor este mai scăzută, acesta fiind gândite să țină între 7 și 12 ani. Paul Danci este expert în siguranță funcțională și securitate cibernetică în cadrul companiei în Sindelfingen, Germania.

Acesta a făcut parte din echipa care a ajutat la dezvoltarea primului sistem de automatizare numit Drive Pilot. Sistemul respectiv permite șoferului să facă orice altceva în timp ce sistemul este activ, cum ar fi verificarea telefonului sau vizionarea unui clip pe YouTube sau Netflix, în timp ce sistemul preia comenzile de conducere. În cazul unui accident rutier în timp ce sistemul este activ, atunci producătorul auto este cel vinovat.

„Pe deoparte e adevărat, dar nu pentru că cei care le făceau mai demult erau mai buni și cei de astăzi sunt mai puțin buni. Tehnologia a evoluat și ce exista în urmă cu 30-40 de ani în industrie e incomparabil cu ce există acum. Tehnologia era, probabil, chiar rudimentară comparat cu ce există astăzi în industria automotive”, potrivit inginerului român.

Mașinile vechi vor fi cele între 7 și 12 ani

Unul dintre principalele motive pentru care mașinile actuale nu se mai fabrică precum cele de altădată constă în faptul că statele au venit cu reglementări foarte clare în ceea ce privește construcția autovehiculelor. Inginerul român a compus inclusiv o listă cu actualele reglementări care au aplicabilitate începând cu acest an:

  • materialele trebuie să fie reciclabile în proporție de X%, procent care se schimbă periodic, astfel că în următoarele decenii, tehnologia de a recicla trebuie să fie disponibilă;
  • normele de poluare devin tot mai stricte, astfel că mașinile mai vechi poluează și mai mult, iar legiuitorii încearcă să scape cât mai repede de acestea. Dacă în prezent, o mașină veche este una considerată a avea peste 20 de ani, în viitor, veche ar reprezenta între 7-12 ani;
  • dacă în prezent, multe mașini dețin software în cloud capabile să primească și să trimită date de la mașini, aceste servicii nu ar putea fi susținute vreme de două-trei decenii și ar fi și costisitor, astfel că o durată de 7-12 ani, ar fi mai dezirabilă.

Actualele legi și standarde din domeniul securității cibernetice prevăd faptul ca producătorul auto să se asigure că mașina este securizată cât timp funcționează. Acest lucru poate avea loc atât timp cât există o colaborare între companiile software și producătorul mașinii, iar peste trei decenii, sunt șanse ca acele companii nici să nu mai existe, limitând din nou durata de viață a autovehiculelor.

„Mașinile vor migra spre conceptul de ‹‹serviciu››. Adică mașina ca serviciu, nu ca bun independent deținut de o entitate. Va fi foarte costisitor în viitor, să zicem 12 ani de acum, să întreții o mașină care are în spate servicii ce trebuie să asigure date, securitate, etc. Pe lângă costurile de achiziție și costurile de reparație vor trebui plătite tot felul de abonamente pentru că mașină e conectată și trebuie întreținută, nu doar mecanic.

În concluzie, mașinile produse începând cu 2022-2023 vor avea o durată de viață de aproximativ 7-12 ani. După ce durata de viață oficială se va termina, probabil nu se mai găsesc piese de schimb, nu mai există suport pentru multe din serviciile cloud din mașină, garanție, programele de diagnoză nu vor mai funcționa și probabil nu se va mai putea vinde. Poate și altele. Aceleași concepte se aplică astăzi la electronice, telefoane, etc”, a explicat Paul Danci.

Inginerul a mai explicat că actuala tehnologie este în permanentă dezvoltare în comparație cu acum trei sau patru decenii. Astfel, în momentul în care computerele cuantice vor fi utilizate la scară largă, algoritmii de securitate vor deveni vulnerabili în fața lor, iar toate datele stocate în mașini vor fi la rândul lor la fel, potrivit Ziarului Adevărul.