15 feb. 2023 | 13:55

Cine ar fi descoperit, de fapt, teoria gravitației: ce este Triunghiul lui Da Vinci și cum îl eclipsează pe Isaac Newton

Isaac Newton este creditat pentru formularea teoriei gravitației în a doua jumătate a secolului al XVII-lea. Aparent, acesta s-ar fi simțit inspirat de un măr care a căzut dintr-un copac.

Totuși, aspectele fundamentale ale gravitației par să fi fost deslușite și de Leonardo da Vinci, cu o sută de ani înainte, se arată într-un nou studiu.

Studiul în cauză a analizat diagrame din caietele acum digitalizate ale lui Leonardo, inclusiv schițe de triunghiuri care arată relația dintre mișcarea naturală, mișcarea direcționată și egalizarea mișcării.

„Cu aproximativ 500 de ani în urmă, Leonardo da Vinci a încercat să descopere misterul gravitației și legătura acestuia cu accelerația printr-o serie de experimente ingenioase ghidate doar de imaginația sa și de experiemente”, au scris cercetătorii.

leonardo-davinci-teoria-gravitatiei-inainte-isaac-newton-schita

Triunghiul lui Da Vinci – schiță de Leonardo Da Vinci

Da Vinci descoperise ceva important, dar nu știa exact ce anume

Această constantă gravitațională va fi folosită mai târziu de Newton pentru a-și defini legile mișcării, dar și de Albert Einstein în teoria relativității generale. Cu alte cuvinte, Leonardo știa că descoperise ceva, dar nu știa exact ce.

O parte din această incertitudine se datorează faptului că Leonardo a subscris la ideea lui Aristotel de forță continuă cunoscută sub numele de imbold.

„Prin dezvoltarea unei abordări de echivalență geometrică pentru a demonstra legile mișcării, Leonardo a arătat o perspectivă remarcabilă asupra dinamicii obiectelor în cădere, evitând necesitatea de a cunoaște valoarea exactă a lui „g”, atâta timp cât presupunem că „g” reprezintă rata de schimbare a vitezei sau a accelerației”, au punctat, de asemenea, cercetătorii.

Trebuie menționat că Newton nu a descoperit de unul singur legea gravitației universale. Ba dimpotrivă, el a creditat descoperirile făcute de Bullialdus și Borelli.

După cum se dovedește, și Leonardo da Vinci a fost pe drumul cel bun, iar ideile sale vor fi folosite mai târziu pentru a explica mișcările stelelor și planetelor.

Primul meu contact cu presa s-a întâmplă la vârsta de 11 ani, când ziarul călărășean Pământul mi-a oferit ocazia să public în rubrica destinată copiilor. Peste ani, ajungeam la Galați unde ... vezi toate articolele