Telemunca, mai convenabilă decât ți-ai imaginat, pentru patroni și angajați: cât de permisivă e legea, de fapt

Telemunca, mai convenabilă decât ți-ai imaginat, pentru patroni și angajați: cât de permisivă e legea, de fapt

În ultimii mai bine de doi ani, fenomenul telemuncii s-a amplificat, date fiind restricțiile sanitare care au forțat firmele să se adapteze și să implementeze munca de la distanță, ca să-și poată menține activitatea.

Deși a trecut ceva vreme de când experimentăm această nouă normalitate pe piața muncii din țara noastră, nu toată lumea cunoaște pe deplin prevederile legale care reglementează munca de la distanță.

De exemplu, pentru foarte mulți dintre noi, un astfel de mod de lucru e echivalentul cu statului continuu acasă, ceea ce e complet greșit. În fapt, telemunca înseamnă mult mai mult de atât, sunt nenumărate variantele prin care munca remote, cum mai este cunoscută, poate fi implementată, atât spre beneficiul managerilor, cât și al salariaților, în funcție de priorități și de posibilități, desigur.

Cât de flexibilă e legea și ce oportunități oferă firmelor și angajaților

Într-o amplă analiză realizată de avocatnet.ro, specialiștii subliniază că telemunca nu înseamnă munca exclusivă de acasă.

„De la caz la caz și de la angajat la angajat, în funcție de necesitățile angajatorului, dar și de acordul cu angajații sau reprezentații lor, telemunca poate să însemne și un regim 50% – 50%, și un regim preponderent sau exclusiv de lucru de acasă (sau din altă parte), și perioade când angajatul stă mai mult pe la birou decât în afara lui, și ziua de muncă împărțită între activitate la birou și activitate din alt loc. Legea telemuncii le permite, cu alte cuvinte, angajatorului și salariatului să convină orice formulă doresc și îi avantajează (…)

Important e ca firma să poată produce dovezile pe care să le arate inspectorilor că și-a îndeplinit toate obligațiile legale (prevederile obligatorii din contracte, în principal)”, notează sursa citată.

De altfel, legislația definește acest nou model de lucru ca fiind situația în care „salariatul, în mod regulat și voluntar, își îndeplinește atribuțiile specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, folosind tehnologia informației și comunicațiilor”.

De ce e important să cunoaștem în detaliu prevederile legislative? Deoarece piața muncii se schimbă sub ochii noștri, iar munca de acasă se dovedește a nu fi doar un fenomen tranzitoriu, ci o nouă normalitate, dat fiind faptul că numărul joburilor remote crește, iar sondajele realizate în rândul angajaților indică un interes foarte mare al acestora pentru posibilitatea de a lucra de la distanță cel puțin două-trei zile pe săptămână.

Citește și: