Problemele continuă pentru șoferi: ce se întâmplă cu polița RCA

Problemele continuă pentru șoferi: ce se întâmplă cu polița RCA

Zilele acestea se discută intens posibilitatea ca prețurile RCA să fie plafonate, pentru a evita încă un val de scumpiri. În acest sens există inclusiv un proiect de Hotărâre de Guvern lansat în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Finanțelor.

Marea problemă a actului normativ și motivul principal pentru care el a fost și emis sunt prețurile plătite pentru asigurare de transportatorii rutieri de marfă pe care, practic, nimeni nu mai vrea să îi asigure, deși reprezintă un sector cu circa 180.000 de angajați doar pe zona camioanelor de peste 16 tone. Cifrele raportate de asigurători arată că există motive tehnice serioase pentru a stabili prețuri foarte mari, mult mai mari chiar și decât în prezent, pe care transportatorii nu le-ar putea niciodată accepta și care ar putea fi chiar greu de suportat de operatorii mai puțin stabili financiar.

În timp ce asociațiile transportatorilor cer plafonarea prețului RCA pe care îl plătesc operatorii camioanelor de peste 16 tone la un nivel similar cu cel din tarifele de referință calculate de consultanți pentru ASF,  iar ASF a propus un plafon similar cu cel la care distribuie BAAR clienții cu risc ridicat, cifrele raportate de firmele de asigurare și centralizate de Autoritate sugerează mai degrabă că oricare dintre cele două variante ar conduce la asumarea unor pierderi importante de către asigurători.

Situația este îngrijorătoare

Concret, arată datele ASF, rezerva de daună medie brută, constituită de către firmele de asigurare pentru vătămările corporale provocate de camioane a urcat la 105.134 de lei, de la doar 86.368 de lei în 2020, în timp ce rezerva pentru daune materiale a ajuns la 10.535 de lei, de la doar 8.192 de lei în 2020. Altfel spus, dacă raportările firmelor de asigurare sunt corecte, fiecare accident cu victime provocat de un camion îl costă pe asigurătorul RCA aproape 120.000 de lei, în medie, adică circa 24.000 de euro.

Un accident în care nu apar victime îl va costa pe asigurător peste 10.500 de lei, însă trebuie ținut cont că, având în vedere dimensiunile și puterea unui camion, frecvența daunelor cu vătămări este mult mai mare decât în cazul automobilelor. Pe lângă cheltuielile directe cu daunele, asigurătorii au și cheltuieli administrative(în principal taxe și impozite), dar și cheltuieli de vânzare (mai ales comisioane plătite brokerilor sau agenților interni).

Pe lângă aceasta, frecvența daunei este, oricum, la nivel general, la camioane, undeva în jur de 22%, ceea ce înseamnă că 22 de camioane din 100 asigurate fac cel puțin un accident pe an. Prin comparație, la un automobil condus de persoană fizică, frecvența daunei nu sare de 5-6%.

Etichete: