11 aug. 2022 | 12:55

Perseverance nu stă degeaba: ce a găsit pe Marte, ce speră NASA să descopere

Perseverance nu stă degeaba: ce a găsit pe Marte, ce speră NASA să descopere

De la aterizarea sa, în luna februarie a anului trecut, rover-ul NASA Perseverance pare să fi avut multă treabă explorând craterul Jazero, ceea ce a dat speranțe oamenilor de știință.

Treaba robotului este să caute semne ale vieții microbiene antice. Mașinile de pe Marte adună mostre de rocă și sol marțian care ar putea ajuta la găsirea unui răspuns cu privire la o posibilă existență a vieții pe Marte, în trecut sau chiar prezent.

Mostrele colectate de Perseverance s-ar putea întoarce pe Pământ, pentru a fi analizate

Misiunea lui Perseverance este în plină desfășurare acum, iar o colecție de mostre, sigilate în tuburi, urmează să își găsească, în cele din urmă, drumul spre Pământ prin programul Mars Sample Return.

Este, în mod evident, destul de greu să dovedești că pe Marte a existat viață odinioară. Totuși, poate că rover-ul deja a găsit dovezile necesare.

„Perseverance și, de altfel, orice rover nu ar fi în măsură să ofere date definitive relevante pentru a se certifica existența anterioară a vieții pe Planeta Roșie”, a spus John Mustard, profesor de Științe Pământului, Mediului și Planetelor, de la Universitatea Brown din Providence, Rhode Island.

Cu toate astea, pare să mai fie drum lung până „departe”.

„Dincolo de detectarea formelor de viață complexe într-o fosilă, nu există nicio dovadă că roverul ar putea colecta ceva important”, a mai spus Mustard. „Morfologia geologică și chimia creează prea des forme și semnale chimice care au fost confundate cu viața, pe Pământ, darămite pe Marte!”

„Avem nevoie de mostre pentru a găsi semne de viață, deoarece viața pe care ne putem aștepta în mod rezonabil să o găsim ar putea fi formată din organisme microscopice unicelulare care au trăit cu miliarde de ani în urmă. Urmele lor, fie că sunt organice sau texturale, vor fi greu de deslușit cu instrumentele și capacitățile disponibile pe Perseverance”, s-a mai spus, de asemenea.

Oamenii de știință nu se așteaptă ca probele de suprafață pe care Perseverance le colectează să dovedească existența unor microbi vii sau recent morți, având în vedere condițiile total inospitaliere de pe Marte.

Primul meu contact cu presa s-a întâmplă la vârsta de 11 ani, când ziarul călărășean Pământul mi-a oferit ocazia să public în rubrica destinată copiilor. Peste ani, ajungeam la Galați unde ... vezi toate articolele