Miliarde de euro, investite în hidrogen: proiectul care schimbă industria auto, din nou

Miliarde de euro, investite în hidrogen: proiectul care schimbă industria auto, din nou

UE a aprobat un proiect de hidrogen de 5,4 miliarde de dolari, finanțat în comun de 15 țări UE și 35 de companii, inclusiv Daimler și Bosch.

Comisia Europeană a aprobat un proiect de hidrogen de 5,4 miliarde de euro, finanțat în comun de 15 țări UE și 35 de companii, inclusiv Alstom și Daimler Truck, încercând să câștige avantajul într-un sector inovator.

Alte companii participante includ Ansaldo, Bosch, Enel, Fincantieri, Orsted și Plastic Omnium. Grupul va participa la 41 de proiecte din schema hidrogen care se concentrează pe generarea de hidrogen, pile de combustie, stocarea, transportul și distribuția hidrogenului și aplicațiile utilizatorilor finali, în special în sectorul mobilității.

„Agresiunea militară neprovocată și nejustificată a Rusiei împotriva Ucrainei nu a făcut decât să sublinieze necesitatea ca Europa să își diversifice sursele de energie și să avanseze rapid tranziția ecologică”, a declarat vicepreședintele Comisiei, Margrethe Vestager, într-o conferință de presă.

„Printre multele tehnologii necesare, hidrogenul se dovedește a fi o componentă indispensabilă”, a spus ea.

Șeful industriei UE, Thierry Breton, a spus că proiectul a subliniat și îndepărtarea blocului de combustibili fosili.

„Permite tranziția curată a industriilor consumatoare de energie și ne mărește independența față de combustibilii fosili”, a spus el.

Alte câteva miliarde de euro în investiții private

Proiectul, denumit IPCEI Hy2Tech, își propune să atragă alte 8,8 miliarde de euro în investiții private.

Produsele vizate de program includ materiale pentru electrozi extrem de eficiente, celule de combustibil de înaltă performanță și tehnologii de transport inovatoare.

Blocul de 27 de țări a aprobat în ultimii ani proiecte finanțate în comun în baterii, microelectronice și infrastructură, etichetând astfel de scheme drept proiecte importante de interes european comun, supuse unor reguli mai laxe privind ajutorul de stat.

Ajutorul de stat în programul hidrogen va fi plafonat la nivelul costurilor eligibile ale proiectelor și al deficitelor de finanțare ale acestora, țările având dreptul să recupereze o parte din ajutor dacă proiectele generează venituri nete suplimentare.