Mașinile second-hand, o problemă majoră: potențialul dezastru de pe străzile din România

Mașinile second-hand, o problemă majoră: potențialul dezastru de pe străzile din România

Registrul Auto Român atrage atenția asupra stării periculoase a parcului auto din România. Chiar dacă controalele din trafic urmăresc mașinile suspecte de defecțiuni, numărul foarte mare de defecte arată cât de gravă este situația pe șosele.

Bilanțul acestor controale arată că 46,39% dintre mașinile oprite aveau deficiențe tehnice majore și/sau periculoase și au fost declarate neconforme. Cei de la RAR precizează că procentul nu se aplică întregului parc auto din România, însă chiar și în această situație poate fi evidențiată starea precară a vehiculelor care circulă pe străzile din România.

În urma controalelor mixte desfășurate de RAR și Poliția Rutieră pe parcursul anului 2021 au fost aplicate 26.639 de sancțiuni, au fost retrase 21.760 de certificate de înmatriculare, au fost imobilizate 279 vehicule și 386 ITP-uri au fost anulate.

„Rezultatele controalelor desfășurate în trafic NU reflectă starea tehnică generală a parcului auto din România, deoarece echipajele mixte RAR-Poliție opresc pentru verificare doar acele vehicule care sunt susceptibile de a prezenta neconformități”, precizează reprezentanții RAR.

Departamentul Supraveghere de Piață a desfășurat 4.666 de acțiuni de control finalizate prin întocmirea a 4.036 de procese verbale de constatare și sancționare a contravențiilor și a 630 de invitații însoțite de note de constatare. S-au dispus măsuri contravenționale în valoare de 4.224.100 de lei și măsuri complementare.

Controale în stații ITP

În cazul stațiilor ITP controlate, cele mai frecvente abateri constatate au fost folosirea de echipamente neconforme și nerespectarea procedurilor de efectuare a inspecțiilor tehnice. În urma verificărilor la atelierele de reparații, abaterile cele mai frecvente au vizat efectuarea de operațiuni neautorizate sau neîndeplinirea obligației de a realiza verificările necesare înainte de punerea în circulație a autovehiculului.

Statisticile RAR arată că în 2021 au fost disponibile în România 2.440 de stații ITP autorizate. În cursul anului au fost autorizate 370 de stații ITP noi, în timp ce 67 și-au încetat activitatea la cerere.

Inspectorii RAR au reinspectat 98.208 vehicule și au desfășurat 16.982 de activități de monitorizare de fond a activității acestor stații ITP, inclusiv cu verificarea înregistrărilor video realizate.

La finalul acestor controale, 979 de inspectori tehnici au fost sancționați prin menționarea pe verso-ul certificatului de atestare a abaterilor constatate. Dintre aceștia, 171 de inspectori tehnici au rămas fără certificat de atestare din cauza abaterilor repetate sau pentru abateri grave.

Citește și: