Lovitura zilei pentru toți românii – vom primi facturile la energie la trei luni și trebuie achitate dintr-un foc: așa ne-a ajutat Guvernul, OUG

Lovitura zilei pentru toți românii - vom primi facturile la energie la trei luni și trebuie achitate dintr-un foc: așa ne-a ajutat Guvernul, OUG

Autoritățile române au dat în urmă cu câteva săptămâni o Ordonanță de Urgență menită să plafoneze prețurile la energie pentru consumatorii vulnerabili din România. Din păcate, după cum au avertizat jucătorii din industrie în mai multe rânduri, gestul nu va face decât să cauzeze o sumedenie de probleme, inclusiv raționalizarea consumului și intrarea în faliment a unor furnizori.

Dumitru Chisăliță este președintele Asociației Energia Inteligentă și de la promulgarea Ordonanței de Urgență a venit cu mai multe avertismente pentru români, vizavi de efectele pe care le vor resimți din cauza recentului OUG. Pe lângă efectele probabile sau posibile, un lucru este sigur, majoritatea românilor va primi facturile la energie cu întârziere, la două sau chiar la trei luni, iar acestea trebuie achitate dintr-un foc.

De ce vei primi o factură pe trei luni

Explicația legată de întârzierea facturilor este una cât se poate de simplă. În timp ce Guvernul dă o ordonanță de urgență și se așteaptă ca de mâine să intre în vigoare, în realitate, procesul de facturare se realizează prin intermediul unor aplicații software, iar acelea trebuie actualizate, proces care durează. Doar autoritățile române cred că fac o favoare cuiva în momentul în care dau o ordonanță de urgență pe 1 septembrie care ar trebui să-și facă resimțite efectele tot pe 1 septembrie.

”A modifica un soft presupune timp. Din experienţa modificărilor trecute, înseamnă între două şi trei luni. Deci din păcate consumatorii să se aştepte să primească facturi abia peste două sau trei luni, bineînţeles facturile vor fi mari, pentru că vor cumula cantităţi pe o perioadă mai lungă de timp”, a spus Chisăliţă.

Partea stupidă este că exact la fel s-a întâmplat și în toamna anului trecut, legislația a fost modificată peste noapte, iar efectele nu au întârziat să apară, românii ajungând să aibă de suferit. Spre deosebire de situația din 2021 însă, când unii furnizori au decis să factureze în continuare ca înainte și să-și regleze aplicațiile software din mers, asta nu se va mai întâmpla în 2022, pentru că, atunci, furnizorii au fost amendați.

”Ei au zis trimitem facturile pe vechile softuri şi în momentul în care softul va fi finalizat vom trimite regularizări. Atunci au fost acuzaţi că nu respectă legea şi că sunt hoţi. Atunci, dacă asta a fost reacţia societăţii, companiile nu vin cu alte facturi până nu este gata softul”, a arătat reprezentantul AEI. De suferit, vor suferi clienții finali. ”Cel mai probabil, vorbim de toţi clienţii, de milioane de clienţi. Furnizorii nu sunt obligaţi să eşaloneze aceste plăţi”, a concluzionat oficialul.