Legea Educației, schimbată. Cele 10 motive ale ministrului Sorin Cîmpeanu

Legea Educației, schimbată. Cele 10 motive ale ministrului Sorin Cîmpeanu

Ministrul Sorin Cîmpeanu a dezvăluit, luni, că unul dintre argumentele pentru care s-a propus schimbarea Legii Educaţiei este acela că societatea percepe sistemul de învăţământ drept „unul învechit”. Noile prevederi pornesc de la nevoile elevului, fiind identificate pe parcursul a peste şase ani de consultări în cadrul proiectului „România Educată”, a explicația oficialul din Guvern.

10 motive pentru care Legea Educației se schimbă

Sorin Cîmpeanu a prezentat 10 motive pentru care schimbă Legea Educaţiei, printre argumente fiind faptul că, în ultimii ani, rezultatele sistemului actual au nemulţumit pe toată lumea, iar analfabetismul funcţional a rămas constant sau chiar a crescut. În plus, ministrul român dorește o educaţie de calitate, responsivă şi suportivă, motiv pentru care era nevoie de o reformare sistemică şi curriculară.

Explicațiile oferite de Sorin Cîmpeanu

Legea Educației din România a fost schimbată. Potrivit ministrului Cîmpeanu, sunt 10 motive pentru care a făcut asta, analfabetismul funcțional fiind unul dintre ele, precum și necesitatea creșterii spiritului gândirii critice.

„Schimbăm pentru că ne dorim o educaţie de calitate, responsivă şi suportivă, iar acest lucru necesită o reformare sistemică şi curriculară, o mentalitate, o conduită şi, nu în ultimul rând, o atitudine proactivă. Schimbăm pentru că vrem să susţinem în egală măsură excelenţa şi echitatea. Schimbăm pentru că trebuie să avem un fundament pentru redarea prestigiului şi demnităţii profesiei de dascăl, inclusiv printr-o salarizare motivantă, care să fie cel puţin la nivelul salariului mediu pe economie, încă de la debutul în carieră”, a transmis oficialul.

Analfabetismul funcţional, o problemă majoră

În continuare, Ministrul Educației a făcut referire la faptul că, „în ultimii ani, rezultatele sistemului actual au nemulţumit pe toată lumea/întreaga societate, iar analfabetismul funcţional a rămas constant sau chiar a crescut, ceea ce duce, evident, la rezultate slabe în materie de învaţare relevantă pentru o viaţă independentă şi deplină”.

„Schimbăm pentru că sistemul de învăţământ se răsfrânge asupra vieţii tuturor. Pentru că avem nevoie de absolvenţi autonomi, de absolvenţi care să înţeleagă ce se întâmplă în jurul lor şi să gândească critic, de absolvenţi care să caute soluţii creative, şi nu bazate pe şabloane, la problemele pe care le întâmpină societatea, de absolvenţi care să fie antreprenori sau să muncească eficient şi să plătească impozite şi taxe în România, astfel încât banii investiţi în educaţie să se întoarcă în sistemul de învăţământ şi în alte servicii publice. Avem nevoie de absolvenţi care să producă bunăstare, să aibă capacitatea de a face acest lucru în mod inovativ, orientat spre viitor, şi nu doar reproducând tipare existente”, se arată în declarația lui Cîmpeanu.

Elevii sunt încurajați și stimulați

Oficialul român mai spune că noua Lege a educației va permite fiecărui elev din învăţământul românesc să-şi atingă potenţialul maxim şi să fie valorizat în contexte sociale şi de învăţare cât mai variate şi cât mai atractive. Totodată, Sorin Cîmpeanu s-a referit și la „profesorii care sunt nemulţumiţi de programe şi de lipsa lor de libertate în crearea de conţinuturi adaptate la nevoile clasei şi ale copiilor cu care lucrează. Schimbăm pentru că liceenii sunt nemulţumiţi că nu este posibilă o mai mare autonomie în alegerea disciplinelor de care sunt interesaţi, discipline care le-ar permite o specializare mai mare la acest nivel, în funcţie de interesul lor şi de planurile de viitor”.

„Schimbăm pentru că relevanţa învăţământului profesional pentru piaţa muncii a fost contestată, pe bună dreptate, pentru că şcolile profesionale/liceele tehnologice funcţionează pe modele învechite, fără o colaborare suficientă cu mediul economic”, a menționat acesta

Sistem de învățământ învechit

Ministrul Educaţiei este de părere că „elevii trebuie să aibă acces la un traseu educaţional mai flexibil, mai bine adaptat intereselor lor, care să poată identifica talentele şi aptitudinile de la o vârstă cât mai fragedă şi care să îi orienteze spre atingerea potenţialului maxim”. Iar părinții vor putea să se implice în sistemul de învățământ. Totodată, schimbarea a fost făcută deoarece era necesară o actualizare a sistemului.