Electricitatea în România, de la începuturi până în prezent: Timișoara, primul oraș cu iluminat public din Europa

Electricitatea în România, de la începuturi până în prezent: Timișoara, primul oraș cu iluminat public din Europa

Electricitatea, în ziua de azi, ni se pare ceva banal. Desigur, în ultimul timp, a devenit din nou un lux, din cauza facturilor mărite. Dar îți imaginezi cum era viața înainte de curentul electric?

În anul 1882, au fost date în funcțiune primele două centrale electrice din România, în București. Acestea asigurau necesarul pentru Palatul Cotroceni și Palatul Regal de pe Calea Victoriei. Printr-o linie electrică de 2 kV curent continuu era asigurat iluminatul palatului de pe Calea Victoriei.

Tot 1882 este anul în care Thomas Edison punea în funcțiune, la New York, prima centrală electrică din lume. Centrala, amplasată pe Calea Victoriei, alimenta iluminatul exterior al Teatrului National şi al Grădinii Cişmigiu. În acelaşi an, a avut loc primul transport de electricitate între centrală şi Palatul Cotroceni.

Electricitatea în România – scurtă istorie

Doi ani mai târziu, la Timişoara a fost instalată, în anul 1884, prima centrală electrică de curent alternativ din România. Astfel, cei 30 kW asigurau funcţionarea mai multor becuri pentru iluminatul public, transformând Timişoara în cel dintâi oraş din Europa unde s-a folosit curentul alternativ pentru iluminatul străzilor.

Pe 16 decembrie 1896 este dată în funcțiune centrala hidroelectrică Sadu, pe baza documentațiilor întocmite de Oskar von Miller, iar în 1902 este pusă în funcțiune centrala hidroelectrică (CHE) de la Grozăvești, pe râul Dâmbovița, după planurile inginerului Elie Radu.

Mai târziu, în 1910, prin efortul primarului Carol Telbisz este dată în folosință Centrala hidroelectrică din Timișoara, iar în 1913 este realizată prima cale ferată electrificată de pe teritoriul actual al României, pe ruta Arad-Ghioroc-Pâncota și Ghioroc-Radna

Între anii 1930-1931, la București s-a pus în funcțiune prima rețea electrică de distribuție pe stâlpi de beton armat din țară. Până în 1939, producerea şi folosirea energiei electrice s-a extins la nivelul întregii ţări. Mijloacele erau totuşi extrem de rudimentare faţă de ce există acum. În 1959, pe 24 ianuarie, la exact o sută de ani de la Unirea Principatelor Române, are loc și „alipirea” la sistemul energetic național a zonei Moldova.

În 1965 s-a făcut primul tronson modern de cale ferată electrificată din țară: Brașov – Predeal, iar în 1996 a intrat în exploatare comercială a Unității 1 a Centralei Nucleare de la Cernavodă.