Cum scapi de fraudele online și eviți „soluțiile” de îmbogățire rapidă: la ce trebuie să fii atent ca să nu pierzi bani

Fraudele online sunt din ce în ce mai des întâlnite, în zilele noastre. Vestea proastă este că acestea se „reinventează” de la o zi la alta.

Totuși, atenția este cheia. În plus, aplicând o serie de sfaturi, ai șanse reale să nu pici în plasa celor care vor să te păcălească în mediul online și, în definitiv, să te lase fără bani.

Probabil că nu o singură dată ți s-a întâmplat să primești mesaje care îți promit îmbogățirea rapidă. În primul rând, trebuie să îți pui întrebarea: de ce ar vrea un necunoscut să-ți facă un asemenea cadou nesolicitat?

Absolut de fiecare dată, există ceva în spatele unei asemenea intenții, iar tu ești, în mod evident, ținta unei fraude.

Cetățenii români sunt vizați din ce în ce mai des de entități neautorizate care oferă posibilitatea de a tranzacționa cu „șansa de a investi în” valută, presupuse instrumente financiare, monede virtuale, dar și acțiuni. Acest lucru se întâmplă pentru că escrocii sunt conștienți de gradul scăzut de alfabetizare financiară din România, în general.

În plus, inflația ne poate face mult mai vulnerabili, în dorința de a câștiga ușor o sumă de bani, mai ales atunci când vorbim despre entităților neautorizate, dar care mimează corectitudinea. Reclamele excesive din partea unei asemenea „companii” ar trebui să îți dea de gândit.

Cum operează entitățile care vor să te fraudeze online

Ele oferă servicii de investiții sau „platforme de tranzacționare” și se promovează în special Facebook.

Dând click pe respectiva reclamă, vei fi trimis pe o așa-zisă platformă de investiții unde vei fi rugat să îți introduci datele de contact. La scurt timp, vei fi sunat și rugat în exces să investești.

Mai mult ca sigur, ți se va zice că birourile „companiei” sunt în altă țară, spre exemplu în Marea Britanie sau Australia.

La început, vei fi rugat să investești sume mai mici de bani, pentru a nu-ți da de bănuit.

De obicei, entitatea solicită ca transferul banilor să se facă prin intermediul monedelor virtuale, transmițând cheia publică (Public Key) a unui portofel electronic (o serie lungă de numere și litere care reprezintă numărul de cont în interacțiunile din blockchain) în care se va face virarea respectivelor criptoactive.

La scurt timp după deschiderea așa zisului cont, păgubașul va observa că suma de bani „disponibilă în cont” crește considerabil.

Vei fi contactat din nou, cu solicitarea de a suplimenta fondurile. Însă, în momentul la care îți vei manifesta dorința de a vă retrage suma de bani acumulată sau o parte din aceasta, entitatea pretinde plata unei sume de bani, sub titlul de „impozit” sau „comision de retragere” sau pur și simplu dispare. Cu alte cuvinte, pierzi banii, iar escrocul dispare.

Pentru a te asigura că nu vei pica în această capcană, verifică dacă pretinșii se află înscriși în registrul public ASF.

cum-scapi-fraude-online

La ce să fii, în concluzie, atent:

  • contactarea nesolicitată prin apel telefonic, mesaj text sau email;
  • promisiunea unor profituri mari, deseori însoțită de asigurarea că riscurile sunt mici;
  • nu vă este dezvăluită adresa fizică a entității;
  • solicitarea de preluare a controlului asupra telefonului/laptopului dvs., însoțită sau nu de instalarea unei aplicații
  • solicitarea de instalare a unei aplicații de tipul crypto exchange;
  • detaliile de contact furnizate de entitate sau găsite pe site-ul lor web sunt doar numere de telefon mobil sau o adresă de căsuță poștală;
  • nu există o informare asupra modalității de compensare a investitorilor;
  • condiționarea investițiilor de existența unei aplicații informatice care are ca scop „îmbunătățirea activității de tranzacționare”;
  • plata doar prin intermediul monedelor virtuale;
  • condiționarea retragerii fondurilor de o anumită dată sau de o anumită plată;
  • propunerea folosirii pe telefon/laptop a unei aplicații care necesită, pentru a fi instalată, dezinstalarea firewall-ului (aplicație de protecție) existent deja pe dispozitiv;
  • accesul pe pagina web a entității se poate face numai prin intermediul telefonului, nu și a unui computer;
  • entitatea nu permite să fie contactă la un anumit număr de telefon;
  • sunteți forțat să luații o decizie rapidă (agresivitate și persuasiune în abordare);
  • modalitatea de abordare este inclusiv manipulatoare ;
  • dublarea/creșterea depunerii inițiale prin bonusuri, urmată de refuzul de a onora orice fel de retragere a fondurilor până la tranzacționarea unui volum foarte mare de către dvs. (adesea imposibil de realizat);
  • „tranzacționarea” pe contul dvs. fără permisiune, urmată de solicitarea în a suplimenta contul cu fonduri noi;
  • presiunea constantă prin apeluri telefonice, mesaje și e-mailuri repetate, dublată de solicitări repetate și insistente de a adăuga noi fonduri, eventual pentru a „ajuta la recuperarea pierderilor” prin tranzacții viitoare prezentate ca fiind câștiguri sigure.
13:30 / 29.11.2022