Cum s-au pregătit românii pentru sărbători: cât cheltuie în luna cadourilor

Cum s-au pregătit românii pentru sărbători: cât cheltuie în luna cadourilor

Luna cadourilor e aici și românii cheltuie mai mult în această perioadă. Astfel, șase din zece europeni preferă să petreacă acasă Crăciunul, anul acesta, alături de familie, în loc să călătorească la rude sau la prieteni. 36% dintre români spun că sigur nu vor călători de Crăciun.

Conform unui studiu Revolut, patru din zece europeni și, respectiv, cinci români din zece spun că vor cheltui mai puțin de 250 euro (aproximativ 1.230 lei) pentru cadourile și masa de Crăciun. De asemenea, în 2022, cei mai mulți europeni (31%) preferă mai degrabă cadourile practice, de Crăciun, decât darurile scumpe sau speciale, pe care nu și le-ar permite în restul anului. În cazul românilor, procentul este mai mare (33%).

Sezonul sărbătorilor de iarnă se anunță a fi unul dintre cele mai austere din ultimii ani, în timp ce inflația a crescut continuu anul acesta și tot mai mulți economiști vorbesc de o viitoare recesiune economică. Consumatorii europeni sunt gata să întâmpine sărbătorile de iarnă cu pragmatism și cu decizii practice, deoarece situația economică îi face să oscileze între teama că puterea lor de cumpărare se va eroda și mai mult și dorința de a se bucura din plin de momentele de sărbătoare ale noii normalități post-pandemice.

Românii fac economii de Crăciun

De altfel, românii sunt europenii în rândul cărora s-au întâlnit cele mai multe răspunsuri în favoarea călătoriilor, spre deosebire de lituanieni, de exemplu, care au cel mai mic procent la răspunsurile favorabile mobilității de Crăciun (31%).

În decembrie 2021, suma medie a cheltuielilor cu serviciile turistice realizate de un client român a fost de 193 de euro/utilizator, cel mai mare buget individual, în condițiile în care cea mai mare parte a statelor aplicau restricții de călătorie din cauza pandemiei de COVID-19. Alte două categorii de buget care au înregistrat sume medii/ client importante, în decembrie 2021, au fost divertismentul (186 de euro/ client) și cheltuielile generale (156 de euro/ client).

În privința bugetelor planificate pentru Crăciun, cei mai mulți europeni se tem că majorările de prețuri îi vor împiedica să se bucure cum își doresc de sărbătorile de iarnă. 6 europeni din 10 declară că vor face tot ce se poate să rămână în limitele bugetului anticipat pentru acest sezon, în timp ce un sfert dintre respondenți recunosc că au făcut economii din timp pentru a avea bani de cadouri. Cei mai tineri au fost mai prevăzători și au strâns din timp bani (34% dintre respondenții cu vârste între 18-24 de ani), dar iau în calcul și cadourile handmade (16%) mai mult decât alte segmente de vârste.

În România, majoritatea respondenților consideră că se vor încadra în bugetul estimat cu toate cadourile (76%), în timp ce doar 20% au pus bani deoparte special pentru acest moment al anului. Mai degrabă, românii iau în calcul voucherele (7%) decât cadourile realizate chiar de ei (6%). Locuitorii din sud-estul țării par a fi cei mai prevăzători: 25% au economisit pentru sezonul cadourilor și, de asemenea, cei din Generația Z (18-24 de ani, 28%).