Comenzile tale prin curier, direct la ANAF: de ce vrea statul să știe când și cât plătești pe comenzile online

Comenzile tale prin curier, direct la ANAF: de ce vrea statul să știe când și cât plătești pe comenzile online

Fiecare interacțiune a ta cu un curier care implică o tranzacție de numerar pe un colet va fi raportată la ANAF. Indiferent dacă pachetul cu pricina îți este livrat la Poșta Română sau adus la ușă de Fan Courier, Cargus, Sameday sau orice alt livrator, statul român vrea să știe când s-a întâmplat, cât ai plătit și cine este expeditorul.

Pentru că autoritățile române au rezolvat orice altă formă de evaziune fiscală din România, s-au gândit să ajungă la o invadare semnificativă a intimității tale prin contorizarea tuturor livrărilor care îți ajung la ușă cu data, suma, numele tău, numele expeditorului și numărul de înregistrare/identificare al coletului. Proiectul de lege pe marginea acestui subiect nu mai este un proiect pentru că tocmai a fost adoptat de Executiv și urmează, probabil până la finele săptămânii, să fie publicat în Monitorul Oficial. Singurul aspect care mai rămâne de bifat este emiterea unui ordin de la Fisc pe marginea subiectului cu modelul declarației pe care o vor folosi furnizorii de servicii poștale.

De ce vrea să știe ANAF cât dai pe cumpărături

Argumentul autorităților române pe marginea acestui subiect este cât se poate de clar. ”În scopul asigurării conformării fiscale, furnizorul de servicii poștale de trimitere contra ramburs este obligat, sub rezerva respectării inviolabilității secretului corespondenței, să furnizeze, lunar, organului fiscal central informații referitoare la trimiterile poștale care au ca și particularitate achitarea de către destinatar expeditorului, prin intermediul rețelei poștale, a contravalorii bunului care face obiectul trimiterii poștale înregistrate”, prevede documentul.

Cu alte cuvinte, nu îți umblă în pachet, dar vrea să știe orice altă particularitate referitoare la coletul cu pricina, exceptând conținutul. Ca referință, informațiile care vor ajunge la ANAF și vor fi păstrate pentru următorii cinci ani sunt următoarele:

  • numărul de înregistrare și data trimiterii poștale;
  • datele de identificare ale expeditorului;
  • numele și prenumele sau denumirea – în cazul persoanelor fizice sau juridice destinatare;
  • adresele de expediție și livrare;
  • contravaloarea bunului livrat.

Curierii și Poșta vor fi obligați prin lege să te notifice, când îți vor livra un pachet, că datele tale personale vor ajunge la ANAF.

Motivul pentru care s-a ajuns la această practică, dacă nu era evident, ține de evaziunea fiscală a comercianților, atât persoane fizice, cât și juridice. Din informațiile adunate de inspectorii antifraudă în anii precedenți, a rezultat că majoritatea comercianților online verificați fie nu își declaraseră integral veniturile, fie și le declaraseră numai parțial. Automat, această practică se traduce în încasări mai mici la stat din taxe și impozite, față de cât ar fi normal să se încaseze, dacă veniturile ar fi declarate integral.

”Analizele de risc efectuate în domeniul comerţului electronic, la nivelul Direcţiei generale antifraudă fiscală, au ca surse principale de informaţii date puse la dispoziţie de furnizorii de servicii poștale. În urma prelucrării datelor furnizate de aceștia, în cursul anului 2021 au fost finalizate 411 verificări documentare, iar în proporţie de peste 70% din cazuri au fost stabilite sume suplimentare de plată, constatându-se că aceștia nu au declarat în totalitate veniturile obţinute din această formă de comerţ.

Așa cum se poate observa, procentul persoanelor care au fost identificate cu venituri subdeclarate/nedeclarate este majoritar, putându-se concluziona că există o practică în acest sens, cu consecinţe negative asupra bugetului de stat, producând concomitent o distorsiune semnificativă asupra pieţei concurenţiale în detrimentul contribuabililor onești”, se menționează în nota de fundamentare a proiectului, conform Avocatnet.ro.

Citește și:
Etichete: