21 iul. 2022 | 13:55

Când au apărut mamiferele, de fapt: oamenii de știință au acum răspunsul

Când au apărut mamiferele, de fapt: oamenii de știință au acum răspunsul

Pe măsură ce primii dinozauri au început să cutreiere Pământul, în urmă cu aproximativ 230 de milioane de ani, mamiferele antice au apărut și ele, din umbră. Undeva, pe parcurs, au dezvoltat o abilitate remarcabilă: de a-și genera propria căldură.

Acest pas evolutiv decisiv al endotermiei, ceea ce se traduce prin capacitatea de a genera căldură din interior și de a menține o temperatură centrală aproape constantă chiar și atunci când temperatura ambiantă fluctuează, a permis acestei clase diverse de animale să prospere într-o multitudine de medii, din întreaga lume.

Momentul în care a apărut sângele cald, pentru prima dată, la animale a rămas un mister pentru biologii evoluționiști timp de multe decenii.

Momentul în care au apărut, efectiv, mamiferele, „tranșat” într-un nou studiu

Un nou studiu realizat de o echipă internațională de oameni de știință, condusă de paleontologul Ricardo Araújo, de la Universitatea din Lisabona, a găsit dovezi care sugerează că endotermia a apărut în urmă cu aproximativ 233 de milioane de ani, în timpul Triasicului târziu, adică în același timp cu dinozaurii.

Aceste dovezi nu au fost găsite în sânge, ci în urechile interne fosilizate ale strămoșilor mamiferelor antice.

În timp ce urechea internă ar putea părea un loc puțin probabil pentru a găsi indicii legate de temperatura corpului, acesta a fost, de fapt, un pas logic, după ce cercetătorii și-au dat seama că temperatura corpului afectează vâscozitatea sau curgerea fluidului care țâșnește în jurul minusculelor canale semicirculare ale urechii interne.

„Până acum, canalele semicirculare erau folosite, în general, pentru a prezice locomoția organismelor fosilizate”, explică Romain David, autor al studiului.

„Cu toate acestea, analizând cu atenție biomecanica lor, ne-am gândit că le-am putea folosi și pentru a deduce temperatura corpului”, a adăugat acesta.

O serie de abordări diferite au fost folosite, în trecut, pentru a stabili când a evoluat, probabil, endotermia la mamiferele și la păsările antice. Acele studii, care au încercat să coreleze rata metabolică, consumul de oxigen și urmele de păr pe corp, cu temperatura medie a corpului, au dat rezultate vagi sau contradictorii, spun cercetătorii.

Cercetătorii sunt destul de încrezători în noua metodă de analiză a dimensiunii și formei structurilor osoase și ale țesuturilor moi ale urechii interne.

Primul meu contact cu presa s-a întâmplă la vârsta de 11 ani, când ziarul călărășean Pământul mi-a oferit ocazia să public în rubrica destinată copiilor. Peste ani, ajungeam la Galați unde ... vezi toate articolele