Sfârșitul televiziunii clasice? De ce se mută producțiile în online

Sfârșitul televiziunii clasice? De ce se mută producțiile în online

Un trend apărut în SUA începe să-și facă simțită prezența și la noi în țară: marile posturi de televiziuni își diversifică portofoliul de conținut spre zona online. Să fie, oare, această mutare începutul sfârșitului televiziunii clasice?

Prin anii 90, când majoritatea românilor dețineau un singur televizor, era sărbătoare în sufragerie de fiecare dată când se difuza un episod din Dallas sau altă producție la modă atunci. Toți membrii familiei se adunau în jurul unei cutiuțe mici, cu mileu deasupra, pentru a urmări aventurile unor oameni care păreau din altă lume.

Pe repede-înainte, am ajuns în 2021, al doilea an în care pandemia de coronavirus a accelerat dezvoltarea de producții în zona online, inclusiv producții care, de regulă, își găseau locul doar în grila posturilor de televiziune. E un trend din afară, împrumutat și la noi.

Posturile mari au început să gândească tipuri de conținut doar pentru online și-l distribuie pe propriile platforme de streaming, acolo unde se mai găsesc (încă) și emisiunile care se difuzează la TV. Până și meciurile de la Campionatul European de Fotbal, ediția care poartă numele anului trecut, dar care s-a ținut anul acesta, au fost difuzate pe platforma de streaming a Pro TV, postul care a avut drepturile de difuzare în România.

Mulți se grăbesc să declare moartea televiziunii clasice. Dar chiar așa să fie?

Mutarea în online

Posturile de televiziune nu aveau cum să ignore mediul online.

Startul a fost dat în urmă cu mai bine de un deceniu, odată cu apariția site-urilor de știri. N-a durat mult și mai toate posturile mari de televiziune au venit cu propriile site-uri. Ziarele au spus stop tiparului și s-au mutat pe domeniile de internet.

În toți acești ani, portofoliul din online s-a diversificat.

Au apărut conturi de Facebook, Twitter, Instagram, s-au deschis canale de YouTube. Cine nu prindea o emisiune la televizor o putea viziona oricând pe respectiva platformă. Trebuia doar să te abonezi și erai notificat de fiecarea dată când apărea conținut nou.

S-a trecut apoi la următorul nivel: crearea de conținut exclusiv pentru online. Vedetele posturilor de televiziune au fost puse la treabă și pe YouTube, dar și pe propriile platforme de streaming.

Iată, mai jos, câteva dintre posturile de televiziune care dau tonul în România și-ți pun la dispoziție propriile platforme de streaming – pe care își încarcă conținutul de la TV, dar și alte producții gândite special pentru internet.

Pro TV are Voyo

Pe Voyo vezi tot conținutul pe care-l pun la dispoziție posturile deținute de trustul PRO – de la filme și seriale până la emisiuni și buletine de știri. Chiar și meciurile EURO 2020 au putut fi urmărite, live, și pe această platformă.

Platoforma poate fi accesată, practic, de oriunde. E disponibilă pe PC-uri, telefoane/tablete iOS și Android și televizoare inteligente, iar sistemul e cel pe care-l știi de la Netflix. Plătești un abonament și ai acces nelimitat, oricând și de oriunde. Din dorința de a atrage cât mai mulți abonați, sistemul de business e copiat aproape la liniuță.

Dacă abonamentul e cumpărat direct de pe site, prețul pentru o lună e de 4.00 EUR + TVA, dar dacă vrei să afli ce ți se oferă, înainte de a da banii, ai ocazia să testezi serviciul gratuit, timp de 7 zile.

Antena 1, conținut exclusiv online

Modelul e același și-n cazul postului deținut de trustul Intact.

Antena 1 are propria platformă de streaming – Antena Play – unde găsești tot ce se difuzează pe TV și chiar mai mult. Multe producții au fost gândite exclusiv pentru online, sunt concepute ca niște anexe, dacă vrei, ale conținutului de pe TV.

Uite, de exemplu, emisiunea iUmor. Pe lângă episoadele de la TV, a fost gândit un format special pentru online – cu actorul Vlad Drăgulin, care intra în culisele emisiunii, intervieva concurenții, juriul și oferea publicului de pe internet ceea ce imaginile de la televizor nu arătau.

De altfel, emisiunea s-a bucurat de un real succes în mediu online. Canalul de YouTube al iUmor are peste două milioane de abonați și a adunat, din 2013 și până acum, peste 1,6 miliarde de vizualizări ale conținutului de acolo.

Prima TV s-a aliniat trendului

Prima TV e un post care încearcă o șlefuire a imaginii și, de când a trecut în HD, caută să forțeze mult zona online. Și-a lansat recent, începând din 15 iulie, propria platformă online cu plată. Acolo se vor difuza competiţiile sportive ale posturilor Look, dar şi emisiunile de pe Prima.

La fel, există o perioadă de trial de șapte zile, iar un abonament lunar costă 30 de lei.

Pe platforma de streaming se vor regăsi, între altele, transmisii ale canalelor Look Sport: Liga 1, Liga 2, Cupa României, La Liga, unul dintre cele mai puternice campionate de fotbal din Europa, Formula 1, Moto GP, turnee ATP 250 și multe alte competiții sportive. Programele de pe Prima Play se pot urmări pe telefon, PC, laptop, televizor smart, tabletă.

Trend împrumutat din afară

Cum spuneam, ideea nu le aparține românilor și e de ajuns să urmărești deciziile marilor posturi de televiziune de afară care au venit cu propriile servicii de streaming. Cel mai recent exemplu e cel dat de CNN.

Un gigant în domeniul mediul și unul dintre cele mai populare posturi de știri de pe mapamond va lansa un serviciu online intitulat CNN Plus. Se întâmplă în primul trimestru al anului viitor. Conform datelor obținute de Variety, acesta va oferi între 8 și 12 ore de conținut original în fiecare zi a săptămânii, difuzat live.

Vor fi acolo nu doar știri în formatul tradițional, ci și documentare de top, seriale despre călătorie în fiecare colț al mapamondului și multe alte tipuri de conținut gândite special pentru online.

Sigur că o astfel de mutare presupune costuri suplimentare, dar investiția s-ar putea să merite din plin. Pentru a facilita producția de conținut de calitate, compania va angaja aproximativ 450 de persoane în următoarele 6-9 luni.

YouTube dă tonul

Până la apariția televizoarelor inteligente, YouTube era o platformă pe care o accesai strict pe laptop, PC sau telefon. Numai că vremurile s-au cam schimbat, iar conținutul de pe această platformă începe să se impună în fața celui oferit de canalele clasice de televiziune.

Platforma a început să găzduiască sesiuni live și mulți își țin acolo propriile show-uri – mai ales cei din domenii afectate de închiderea locațiilor pe perioada pandemiei: actori, comedianți etc.

Cei de la YouTube se gândesc deja cum să capitalizeze de urma acestei creșteri. Primul pas e actualizarea și adaptarea reclamelor.

Unul dintre motivele pentru posturile clasice de televiziune se duc în online este reprezentat, evident, de bani.

Cei de la YT anunțau recent că vor să fie luați în seamă la măsurarea audiențelor clasice, adică la ceea ce se bucură televiziunile clasice în prezent. Din moment ce platforma e tot mai des vizionată pe televizoare, atunci conținutul de acolo ar putea intra în atenția unor institute care se ocupă cu analiza trendurilor precum Nielsen.

Posturile tv clasice vor și ele o parte din banii pe care și-i împart acum doar giganții online din zona streamingului. Nu e clar dacă vor deveni o amenințare reală, dar e bine să fie acolo. Cu cât piața e mai competitivă, cu atât serviciile oferite consumatorilor sunt mai bune.

Împotriva televiziunii clasice

Un raport recent Pew arată că YouTube a fost, de departe, marele câștigător de pe urma pandemiei: rata de utilizare în rândul adulților din SUA a crescut de la 73% în 2019 la 83% în 2021. Dar nici Netflix nu e de neglijat.

Cele două platforme au business-uri diferite, e drept: Netflix câștigă din abonamente, în timp ce YouTube se bazează pe reclame (deși are și diverse planuri de abonament, aceste date nu-s făcute publice și-s irelevante în contextul total). Doar că YouTube are de partea lui orele petrecute de utilizatori pe platformă.

La nivel mondial, utilizatorii YouTube petrec zilnic, în medie, 1 miliard de ore pe platformă. Pe Netflix, aceeași medie arată undeva la 400 de milioane de ore.

Cele două companii au totuși ceva extrem de important în comun, care le asigură creșterea pe viitor: fură din publicul tradițional de televiziune. Și asta nu face decât să le ajute să prospere în continuare.

În aceste condiții, marile trusturi de televiziuni nu puteau rămâne impasibile.

Televizoarele inteligente au schimbat comportamente

Important de remarcat faptul că nu trebuie să închizi televizorul, să lași telecomanda deoparte, să-ți deschizi laptopul sau PC-ul și să urmărești conținutul online care-ți place. Poți face totul din același loc, de pe canapea, cu telecomanda în mâna, fix din fața televizorului.

Noile televizoare sunt inteligente și au încorporate toate platformele pe care le accesai până acum doar de pe laptop sau PC, prin tastarea adresei web. Ai pe noile televizoare Netflix, YouTube, Prime Video și mai toate platformele de streaming la care vrei să ai acces.

Dacă nu le găsești preinstalate, o poți face cu ușurință, ca pe telefon sau din browser.

Datele care spun totul

Situația în România arată cam așa: televizoarele românilor au început să fie mai mult pe platforme ca YouTube sau Netflix decât pe canalele clasice de televiziune.  Statisticile de consum video din 2020 arată că utilizatorii petrec tot mai multe ore pe Youtube și urmăresc videoclipurile mai mult pe televizoare decât pe desktop-uri.

Telefonul mobil rămâne însă principalul dispozitiv de pe care majoritatea utilizatorilor români accesează conținut video pe Youtube.

Iată, la final, câteva dintre statisticile Youtube România pe anul 2020:

  • 12 milioane de utilizatori intră lunar pe YouTube;
  • 9 milioane se uită zilnic la videoclipuri;
  • Utilizatorii petrec cu 25% mai mult timp pe Youtube, în comparație cu 2019;
  • Canalele clasice de televiziune pierd teren în favoarea conținutului video de pe internet, mai ales la audiența tânără (18-35 ani);
  • Cel mai folosit dispozitiv pentru urmărit video pe Youtube rămâne telefonul mobil;
  • Televizorul a luat deja locul desktopului – care a coborât pe locul 3 în clasamentul dispozitivelor pentru vizionat video pe Youtube;

Posturile de televiziuni știu toate aceste cifre. Caută, evident, să se adapteze, să țină pasul.

Poți spune, așadar, că televiziunea clasică își trăiește ultimele clipe? Ar fi forțată concluzia, dar e clar că se pregătește de o altă viață. Cum și când și-o va încheia pe cea actuală, rămâne de văzut. 

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI
Citește și: