29 oct. 2021 | 07:30

Se dau bani de la stat, din nou, cu ocazia pandemiei: ce trebuie să știe toți angajații români

ACTUALITATE
Se dau bani de la stat, din nou, cu ocazia pandemiei: ce trebuie să știe toți angajații români

În prima jumătate a anului trecut, când a fost întreruptă activitatea unui număr record de afaceri de pe meleaguri mioritice, statul român a introdus o formă de ajutor financiar sub forma șomajului tehnic. În contextul în care situația se repetă pe acest final de an, autoritățile au prelungit programul cu pricina.

În cazul în care activezi într-o firmă mică, companie mare sau IMM, iar activitatea ți-a fost periclitată parțial sau complet de restricțiile impuse de autorități în contextul pandemiei, ai dreptul la șomaj tehnic. Guvernul a reintrodus acest mecanism de ajutor, până la 31 decembrie 2021, prin Ordonanța de Urgență nr. 111/2021.

Este important de reținut că aceste prevederi sunt aplicate chiar și în cazul suspendării temporare a contractului individual de muncă, din inițiativa angajatorului. Relevant este ca decizia să fie luată ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2 sau ca o consecință a anchetelor epidemiologice. De asemenea, nu se încadrează salariații aflați în concediu medical și cei care primesc indemnizația de asigurări sociale aferentă.

Cum se calculează șomajul tehnic, cine-l primește

Cuantumul indemnizațiilor oferite de Guvern prin OUG 111/2021 este de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat și se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj. Acesta nu depășește mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut, prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2021. Pentru a putea acorda astfel de indemnizații angajaților, angajatorii depun la agențiile pentru ocuparea forței de muncă, prin poșta electronică, o cerere însoțită de o declarație pe propria răspundere și de lista persoanelor ce beneficiază de indemnizație. Plata indemnizațiilor se efectuează din bugetul asigurărilor de șomaj către angajatori în termen de cel mult 15 zile de la depunerea documentelor. Odată primite, angajatorii efectuează plata indemnizațiilor către angajați în cel mult 3 zile lucrătoare.

În mod previzibil, suma acordată angajaților se calculează în funcție de numărul de zile lucrătoare în care activitatea a fost suspendată, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2021. Această sumă de bani se impozitează la fel ca un salariu obișnuit și se achită contribuțiile sociale obligatorii. Singura diferență ține de angajator, iar pentru aceste indemnizații se menține exceptarea de la plata contribuției asiguratorie pentru muncă din partea firmei, după cum explică Irina Marinescu, Director PwC România.
La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele