09 apr. 2021 | 10:30

Roboții umanoizi sunt foarte enervanți când greșesc. Ce așteptări avem noi, oamenii, de la ei

ACTUALITATE
Roboții umanoizi sunt foarte enervanți când greșesc. Ce așteptări avem noi, oamenii, de la ei

Când un robot aspirator este se împotmolește în ceva sau se lovește de un perete și emite un bip, acesta poate fi amuzant. Dar ce s-ar întâmpla dacă roboții umanoizi ar face același lucru?

Și totuși, dacă un robot asemănător omului ar face aceeași greșeală, majoritatea oamenilor probabil s-ar înfuria, potrivit unui studiu bizar publicat în Journal of Service Research, în care cercetătorii Universității de Stat din Pennsylvania au examinat toate modurile în care reacționează oamenii la roboții umanoizi și nonumanoizi.

Acest lucru este important pentru oricine care proiectează mașinării-robot care vor interacționa cu oamenii. Dacă un ceas cu alarmă trezește pe cineva la un hotel prea devreme, bine, este doar o problemă. Dar dacă ceasul acela are o față umană? Ei bine, atunci iese la iveală o răutate anti-umană directă, potrivit studiului.

Apropo, ultimul exemplu este real. Potrivit unui comunicat de presă al Penn State privind studiul, asistentul robot al hotelului japonez Henn-Na a trebuit să fie pensionat definitiv.

Oamenii au mari așteptări de la roboții umanoizi

„Unul dintre lucrurile pe care le-am învățat este că contează cu adevărat ceea ce arată și transmite un robot”, a declarat autorul studiului Lisa Bolton, în comunicat.

O parte dintre motive ar putea fi faptul că roboții umanoizi ar trebui să fie mai buni decât – de ce să-i facem realiști dacă sunt la fel de primitivi ca noi?

Și astfel se pare că este o surpriză când un robot se încurcă, de parcă un inginer ar decide să programeze incompetența umană în codul lui ca o farsă sau robotul nu ar avea chef să-și facă treaba.

Dar roboții umanoizi au un as în mânecă pentru a-i ajuta să se întoarcă înapoi în grațiile noastre. O scuză din “inimă” (sau orice chestie de metal ar avea ei acolo) face minuni pentru roboții umanoizi, într-un mod pe care nu l-ar putea face niciodată pentru alte tipuri de mașinării, potrivit studiului.

Scuzele de la o imprimantă pentru estomparea unor linii sau de la o mașină cu conducere automată pentru virarea în trafic nu le va ajuta la nimic – de fapt, probabil că situația va deveni și mai iritantă. Dar o astfel de afișare de căldură sufletească – indiferent cât de pre-programată și calculată ar fi – de la un robot care seamănă vag cu noi înșine pare să fie o parte crucială a relațiilor om-robot în viitor.