13 apr. 2021 | 12:00

Descoperire revoluționară: editarea genetică poate vindeca inima după un atac de cord. Ce contribuție au peștii în acest proces

O echipă de cercetători de la Institutul de Cercetare Cardiacă Victor Chang din Sydney a identificat gena din peștele zebră despre care spun că ar putea permite inimilor umane să se repare într-o zi după un atac de cord.

Această genă permite celulelor din inimă să se împartă și să se înmulțească, „rezultând regenerarea completă și vindecarea mușchilor inimii deteriorate”, potrivit unui comunicat de presă despre lucrare.

În timp ce cercetătorii erau intrigați de ceva timp de capacitatea incredibilă a peștilor zebră, acum au descoperit cum funcționează și cu ce genă sunt legați, așa cum este detaliat într-o nouă lucrare publicată în revista Science.

„Cercetările noastre au identificat un comutator secret care permite celulelor musculare ale inimii să se împartă și să se înmulțească după ce inima este vătămată”, a declarat în comunicat Kazu Kikuchi, cercetător principal al echipei și doctor de medicină regenerativă.

Acesta a adăugat că se declanșează când este necesar și se oprește când inima este complet vindecată. La om, unde mușchiul cardiac deteriorat nu se poate înlocui, această tehnică ar putea fi revoluționară. Și s-ar putea ca într-o bună zi să reușim să folosim aceeași tehnică la oameni.

Această tehnică științifică poate repara inima după un atac de cord

„Cu acești pești mici care împărtășesc peste 70% din genele umane, acest lucru are într-adevăr potențialul de a salva multe, multe vieți și de a duce la noi dezvoltări de medicamente”, a spus Kikuchi.

În experimente, echipa a eliminat gena de vindecare a inimii din peștele zebră. După un atac de cord, inima acestui pește nu mai era capabilă să se vindece.

O altă echipă de cercetători condusă de Bob Graham, șeful diviziei de cardiologie a Institutului, speră să folosească această descoperire pentru a permite pacienților umani să-și vindece inima după atacuri de cord.

„Echipa a reușit să găsească această proteină de o importanță vitală care intră în acțiune după un eveniment precum un atac de cord și supraîncarcă celulele pentru a vindeca mușchiul inimii deteriorate”, a spus Graham, numind-o „o descoperire incredibilă”.

După spusele lui Graham, corpurile noastre umane ar învăța, într-un anumit sens, o capacitate veche pe care am pierdut-o cu mult timp în urmă, prin această tehnică revoluționară. „Există ceva în neregulă la oameni că nu suntem capabili să transformăm proteina atunci când avem nevoie de ea”, a declarat Graham pentru The Australian.

„La ceva timp în timpul evoluției, ne-am pierdut capacitatea de a face acest lucru”, a adăugat el. „Dacă putem înțelege acest lucru și vom afla de ce, am putea folosi mai bine proteina pentru a permite inimilor să se repare după un atac de cord”.