De ce nu poate avea Europa un gigant ca Facebook sau măcar un pitic promițător precum Clubhouse

De ce nu poate avea Europa un gigant ca Facebook sau măcar un pitic promițător precum Clubhouse

Giganții digitali s-au născut în America sau China și au crescut apoi în toate colțurile lumii. Europa, deocamdată, nu figurează cu nimic notabil. N-are o rețea de socializare de dimensiunea Facebook și n-a reușit să dezvolte nici măcar ceva promițător precum Clubhouse.

O aplicație lansată în 2020, Clubhouse, a arătat că se poate veni cu ceva nou în tot peisajul social-media dominat de giganți ca Facebook și TikTok. Dar a reaprins și discuțiile legate de capacitatea Europei de a crea o companie de succes într-o eră dominată de digital.

Clubhouse a arătat că se poate, dar a venit cu o altă strategie la care, poate, dacă s-ar fi gândit vreun startup european, să zicem, lucrurile ar fi stat altfel, după cum scrie Nicolas Colin într-o analiză pentru sifted.eu.

De ce are Clubhouse succes

Aparentul succes al Clubhouse e dat de faptul că a reușit să vină cu ceva nou în peisaj: formatul audio. Nicio altă rețea mare de socializare nu are doar audio, iar cei de la Alpha Exploration, compania din spatele Clubhouse, au speculat asta. Era doar o chestiune de timp până să se vină doar cu așa ceva, iar americanii (tot americanii!) au făcut-o.

A contat, e adevărat, și contextul. Cu milioane de oameni care-și petrec majoritatea timpului în case, din cauza pandemiei de coronavirus, formatul a fost cât se poate de propice. Dar a mai fost ceva. Compania a avut ca motor de creștere tot Silicon Valley, mai exact entuziasmul antreprenorilor de acolo legat de un astfel de format.

Câțiva s-au transformat în influenceri și agenți de imagine pentru Clubhouse, mai ales că formatul e pe bază de invitație. Iar când a scris inclusiv Elon Musk despre asta, lucrurile au devenit din ce în ce mai clare. Compania americană a reușit să atragă ceea ce se numește “liquidity quality” – adică finanțare de la persoane influente și care pot mișca masele în direcția pe care o doresc.

Toate personalitățile din zona de tech au arătat interes pentru un astfel de proiect și astfel au reușit să aducă utilizatori cu ei. Clubhouse a reușit să adune nu mai puțin de 10 milioane de dolari finanțare în mai 2020. Și de acolo până la creștere n-a mai fost decât un pas.

Clubhouse s-a extins și-n Europa, unde nicio companie sau startup nu s-a gândit să aplice acest model de business și de creștere.

Europa nu s-a urcat în trenul social-media

Nu poți spune, într-adevăr, că Europa n-are nicio companie de succes în zona tehnologiei. Suedezii de la Spotify sau britanicii de la OnlyFans au arătat că se pot face lucruri și pe continent. Dar niciuna dintre aceste companii nu e văzută drept una de social-media.

S-a crezut pentru multă vreme că doar americanii pot porni fenomene globale precum Facebook. Dar au intrat chinezii în scenă cu TikTok și au demonstrat că se poate și-n alte colțuri ale lumii. Și, totuși, europenii au rămas în urmă și, cumva, n-au nicio scuză.

Colin crede că sunt mai multe motive pentru care Europa a rămas în urmă. Uniunea Europeană, crede el, nu e, de fapt, atât de unită pe cât se recomandă. În realitate, ideologiile, nivelul de trai și, pe cale de consecință, creșterea exponențială sunt extrem de fragmentate. Ce prinde în Vest s-ar putea să fie total neinteresant pentru Est și tot așa.

Mai mult, utilizatorii de tehnologie din Europa sunt atât de diferiți ca mod de gândire, încât e foarte greu să pornești un fenomen digital care să crească puternic în interiorul Europei și apoi să depășească granițele continentului.

Nu-n ultimul rând, banii

Nu trebuie uitat nici aspectul financiar. Jocul cu investițiile și ideile inovatoare care pleacă din Silicon Valley e vechi de zeci de ani. Investitorii care au bani de aruncat se uită spre ideile de acolo în primă fază și apoi caută alte oportunități. Nu e vorba că Europa n-are creiere extrem de capabile, e vorba că nu prea știe să și le pună la aceeași masă, tocmai din cauza diferențelor de care-ți spuneam mai sus.

Or, la americani e altceva. Orice startup care vine cu idei inovatoare și are nevoie de finanțări știe că stabilirea în Silicon Valley îi asigură din start un avantaj.

Întorcându-mă la Clubhouse: sigur că această companie va rula câțiva ani de zile până să aducă profit (în eventualitatea în care succesul e menținut și îmbunătățit). Iar investitorii știu asta și sunt dispuși să facă astfel de pariuri pe termen lung.

Pe de altă parte, investitorii care se uită spre Europa sau sunt din Europa nu-s dispuși să aștepte atât de mult, pentru că terenul nu e bătătorit ca-n State. Sunt prudenți și de obicei se aruncă spre câștiguri rapide. E adevărat și că banii europenilor nu-s atât de mulți. Dar mâna tremură mai tare atunci când finanțezi ceva european, pentru că se pleacă de la premisa că lucrurile ar putea merge prost.

Europa n-are o rețea de socializare care să conteze la nivel mondial. Dar poate va avea ceva mai tare de atât în viitor. Dar ca să ajungi acolo, trebuie să te pui prima dată la masa discuțiilor. Pare că, la acest moment, masa asta stă undeva nefolosită, plină de praf și uitată printr-un depozit.

Citește și: