Google îți arată câți români au respectat, de fapt, distanțarea socială și cum s-au comportat în anul pandemiei

Google îți arată câți români au respectat, de fapt, distanțarea socială și cum s-au comportat în anul pandemiei
Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Google a venit cu un raport referitor la comportamentul de deplasare al românilor pe timp de pandemie. Iar concluziile sunt surprinzătoare.

Distanțarea socială a fost regula pe care toată lumea a fost obligată să o respecte în pandemie. Virusul e încă aici, deci e clar că rămâne o recomandare specifică acestei perioade. Google a venit cu un raport care cuprinde concluzii legate de comportamentul românilor în pandemie. Practic, cât de des au mers şi cât de mult au stat cetăţenii în diferite locuri precum restaurante, cafenele, mall-uri, magazine, farmacii, parcuri, locuri de tranzit sau locuri de muncă.

Analiza „COVID-19 Community Mobility Reports” a analizat informaţiile stocate pe telefoanele mobile privind deplasările utilizatorilor. Au fost luate în considerare informaţiile doar de pe telefoanele inteligente care au avut activat „Istoricul locaţiilor Google”. Astfel, compania poate afla despre proprietarul unui astfel de telefon de câte ori a mers şi cât timp a petrecut, de exemplu, la un anumit supermarket, la mall, în parc sau la locul de muncă.

Românii s-au distrat mai puțin, potrivit Google

Google a analizat numărul de deplasări pe care l-au făcut românii în ultimele săptămâni ale lunii decembrie şi a doua parte a lunii noiembrie (17 noiembrie-29 decembrie), comparabil cu numărul de deplasări realizate în perioada 3 ianuarie – 6 februarie 2020, când în România nu exista niciun caz de COVID-19. Cum era de așteptat, socializarea din baruri a scăzut puternic.

A fost și sezon rece, iar localurile au fost închise la interior, așa că puțină lume a mai ieșit în această perioadă analizată de Google. Deplasările românilor în scop de recreaţie şi cumpărături, altele decât cele alimentare, cum ar fi ieşirile la restaurant, cafenea, mall-uri, parcuri de distracţie, muzee, librării şi cinematografe etc, au scăzut în medie cu 18% în ultimele săptămâni ale lunii decembrie faţă de perioada dinaintea izbucnirii pandemiei, scrie Adevărul.

S-a lucrat de acasă, dar nu s-a stat doar acolo

52% dintre români au lucrat de acasă, dar nu au stat acasă, mai arată raportul. Dacă deplasările în scopuri de „divertisment” (parcuri de distracţie, mall-uri, restaurante, cafenele, cinematografe) au scăzut cu 18%, deplasările la locul de muncă s-au redus drastic cu 52% (fie s-a lucrat de acasă, fie oamenii chiar și-au pierdut locurile de muncă). Pe de altă parte însă, timpul petrecut acasă de către români a crescut doar cu 10%.

„Faptul că nu există concordanţă între aceste valori atestă că o bună parte cei dintre cei care nu au mai mers la locul de muncă, pentru a evita răspândirea COVID-19, au continuat, de fapt, să meargă la cumpărături şi să interacţioneze cu oamenii”, a explicat Răzvan Cherecheş, profesor universitar în Statele Unite ale Americii la Iowa University şi director al Departamentului de Sănătate Publică din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai

Profesorul a mai spus că printre motivele pentru care virusul s-a răspândit aşa de mult, în pofida faptului că 52% dintre români au rămas acasă, este faptul că autorităţile nu au urmărit corespunzător persoanele aflate în izolare şi nu s-au făcut anchete epidemiologice corespunzătoare.

„Dacă persoanele nu sunt sunate în primele 24 de ore de la infectare e inutil să fie sunate la câteva zile sau după ce au trecut cele două săptămâni de izolare, cum s-au văzut cazuri. De asemenea, la noi nu sunt testaţi contacţii, ceea ce este foarte rău deoarece aceştia pot infecta în continuare”, a explicat Cherecheş.

Pe de altă parte, raportul Google arată că au scăzut cu 37 % deplasările în centrele de tranzit precum staţiile de autobuz, metrou sau tren. În schimb, numărul de deplasări făcute în pieţe, la băcănii, în magazine alimentare specializate şi farmacii a crescut cu 12%.

Cum s-au comportat români din Cluj, București, Timișoara sau Iași

În ceea ce priveşte distribuţia pe judeţe a datelor, raportul Google arată că sunt zone în care oamenii au fost disciplinaţi şi au redus drastic ieşitul la restaurante, cafenele, mall-uri, parcuri de distracţie, muzee, librării şi cinematografe, dar au existat judeţe în care, culmea, a crescut numărul de deplasări „de divertisment”.

Cei mai disciplinaţi au fost clujenii, care au redus cu 40% aceste deplasări. În top au mai intrat judeţele Covasna (-29%), Timiş (-28%), Bucureşti (- 27%), Iaşi (-25%).

De cealaltă parte, sunt județe în care lumea a căutat să iasă chiar mai mult în decembrie, în plină pandemie, faţă de perioada ianuarie – februarie 2020. În topul ruşinii este Vaslui, cu o creştere de 13%, urmat de Neamţ (+10), Bacău (+9%), Gorj (+8%), Suceava (+3%), Botoşani (+2%), Tulcea (+2%), Prahova (+2%). Pe „lista ruşinii” sunt judeţe cu o rată a infectării mai mică de 3 la mie, dar, aşa cum spunea Răzvan Cherecheş, aceste raportări nu sunt relevante deoarece în aceste judeţe se testează puţin, astfel că şi rata infectării, pe hârtie, este mică.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI