15 iun. 2021 | 11:05

Atenție la plățile online, băncile nu-ți mai dau banii înapoi: ce faci să nu ieși în pierdere

ACTUALITATE
Atenție la plățile online, băncile nu-ți mai dau banii înapoi: ce faci să nu ieși în pierdere

Băncile recomandă clienților săi să aibă o atenție sporită pentru plățile online. Astfel, în cazul tranzacțiilor în care sunt completate elementele de siguranță și autorizate de către clienți, acestea nu sunt considerate frauduloase, implicit banca nu va putea lua măsuri pentru a recupera banii.

Unitățile bancare recomandă utilizatorilor ca în cazul plăților online, să sporească atenția. În cazul în care clienții vor efectua astfel de tranzacții, banii nu mai pot fi recuperați pentru că sunt tranzacții realizate în mod legitim, fiind completate toate elemente de siguranță, după cum se arată într-un comunicat al Asociației Române a Băncilor.

Dintre elementele de securitate ale cardului, amintim numărul cardului, data de expirare și CVV2/CVC2, în timp ce aprobarea unei tranzacții se realizează cu ajutorul aplicației mobile de Internet Banking. Băncile avertizează că dacă în tranzacțiile respective, toate aceste elemente sunt completate, atunci nu vor putea face nimic în acest caz.

În actualul context pandemic, tentativele de fraudă din mediul online au crescut semnificativ, în timp ce atacatorii pun la cale noi strategii pentru a efectua cu succes fraudele. Aceștia își demonstrează o abilitate tot mai mare în cazul website-urilor false, e-mail-uri, SMS-uri și mesaje din social media.

Atenție la recomandările băncilor pentru plățile online

Băncile au venit și cu niște recomandări în acest sens, astfel că toți clienții trebuie să fie vigilenți și să respecte următoarele sfaturi:

  • Datele bancare sunt confidenţiale şi nu trebuie furnizate;
  • Nu furniza niciodată datele cardului dacă ai produse de vânzare postate pe diferite site-uri sau aplicaţii. Nu introduce datele cardului pe paginile primite şi nu le oferi altor persoane. Cardul bancar are doar rolul de plată, niciodată de încasare. În cazul în care trebuie să primești bani, poţi trimite doar codul IBAN. Un mesaj cu cod de autorizare nu va veni niciodată când trebuie să primești bani, iar trimiterea codului primit înseamnă autorizarea unei plăţi;
  • În cazul în care dorești să achiziţionezi produse de pe site-urile de vânzare, asigură-te că site-ul este cel corect. Cel mai sigur este să introduci adresa website-ului în bara de navigare şi să nu dai click pe link-uri necunoscute (primite pe SMS/ WhatsApp/ e-mail), deşi acestea pot fi similare paginii platformei de vânzare. Aceste recomandări sunt valabile şi în alte cazuri (site-urile companiilor de curierat, a celor care oferă pachete de vacanţă etc.);
  • În cazul în care ai achiziţionat un produs de pe un site extern/ intern şi ulterior, primești mesaje în care îți sunt solicitate datele de card pentru plata unor taxe de vamale sau de curierat, ia legătura cu respectivul comerciant pentru a confirma autenticitatea acestora. În cazul achiziţionării unui produs de pe un site extern, comerciantul menţionează încă de la început valoarea acestuia şi eventuale cheltuieli de livrare. Prin urmare, în majoritatea cazurilor, trebuie să reţii că astfel de solicitări vin din partea atacatorilor;
  • În cazul în care ai furnizat totuşi datele de card şi primești o solicitare pentru autorizarea unei tranzacţii, verifică detaliile afişate şi renunţă la efectuarea acesteia. Detaliile afişate sunt următoarele: Faptul că se autorizează o plată;
  • Numele comerciantului la care se efectuează plata;
  • Valoarea tranzacţiei; ,
  • Data tranzacţiei;
  • Terminaţia numărului de card utilizat.

Dacă te afli în situația în care ai efectuat o astfel de tranzacție, ceea ce trebuie să faci este să blochezi imediat cardul din aplicația de Internet Banking și să suni la banca emitentă pentru a anunța acest lucru. Totodată, păstrează întrega conversație purtată cu autorul fraudei și anunță Poliția.