23 oct. 2021 | 09:43

Astronomii au surprins ceva cu adevărat inedit: ce a fost văzut pe Jupiter

Astronomii au surprins ceva cu adevărat inedit: ce a fost văzut pe Jupiter

Jupiter, cea mai mare planetă din sistemul nostru solar, a fost întotdeauna o sursă de minuni pentru astronomi și amatori deopotrivă.

Lovitura, care a fost vizibilă timp de aproximativ patru secunde, a fost confirmată de observațiile efectuate de o echipă condusă de Ko Arimatsu, astronom la Universitatea din Kyoto din Japonia. „Pentru prima dată în istorie, am reușit să observăm simultan fulgerul de lumină în momentul în care un mic corp s-a ciocnit de suprafața lui Jupiter la 22:24 (JST) pe 15 octombrie”, a declarat Organizated Autotelescopes for Serendipitous Event Survey.

Observațiile au inclus două tipuri diferite de lumină, vizibile și infraroșii. Acest lucru a dat celei mai mari planete din sistemul solar o strălucire roz.

Scutul natural al planetei noastre

Jupiter este lovit în fiecare an de zeci, poate de sute de asteroizi, deoarece planeta gigantică acționează ca o barieră, care oprește astfel de obiecte cosmice să nu intre în contact cu Pământul.

Acesta nu este primul eveniment de impact asupra lui Jupiter observat de pe Pământ în acest an. Astronomul amator José Luis Pereira din Brazilia a fost martor a unui eveniment similar, când a descoperit un impact asupra gigantului gazos pe 13 septembrie. Dacă impactul din 15 octombrie este confirmat, acesta ar fi al nouălea impact înregistrat asupra lui Jupiter, de la primul din iulie 1994.

Primul astfel de impact care a fost văzut și înregistrat vreodată de pe Pământ pe cea mai mare planetă a sistemului solar a fost Shoemaker-Levy 9, care în 1994 s-a aruncat cu moartea asupra gigantului gazos. Potrivit NASA, când cometa a fost descoperită pentru prima dată în 1993, ea se rupsese deja în 20 de bucăți care călătoreau în jurul lui Jupiter pe o orbită de doi ani.

Astfel de evenimente de impact dezvăluie detalii cruciale despre suprafața pe care au lovit-o, așa cum, prin studiul Shoemaker-Levy 9, oamenii de știință au reușit să urmărească pentru prima dată vânturile de la mare altitudine de pe Jupiter care au apărut în urma impactului.