26 ian. 2021 | 16:56

Astronomii au descoperit un Super Pământ aproape la fel de vechi ca Universul

Astronomii au descoperit un Super Pământ aproape la fel de vechi ca Universul

Suntem în continuă căutare a unei case unde să putem locui dacă se întâmplă ceva cu Pământul nostru. Acum, oamenii de știință au descoperit un “Super Pământ”.

Astronomii au descoperit, în jurul uneia dintre cele mai vechi stele ale galaxiei noastre, o pitică portocalie numită TOI-561 și aflată la doar 280 de ani lumină distanță, trei exoplanete în orbită – dintre care una este o planetă stâncoasă de 1,5 ori mai mare decât Pământul.

Astronomii au descoperit un “Super Pământ”, mai aproape de noi decât am crede

Realizând o rotație completă în jurul stelei sale în doar 10,5 ore, o exoplanetă cu o orbită atât de apropiată de o stea este improbabil să fie locuibilă, chiar dacă este stâncoasă ca Pământul, Venus și Marte. Ar avea o temperatură estimată la aproximativ 2200 de grade Celsius, cu o rotație sincronă (arată mereu aceeași emisferă stelei sale) care ar duce la formarea unui ocean magmatic pe partea permanentă a zilei.

„Super-Pământurile – o clasă de planete diferite de oricare din sistemul nostru solar – sunt mai masive decât Pământul, dar mai ușoare decât giganții de gheață, cum ar fi Neptun și Uranus”, potrivit site-ului NASA.

Ce face însă cu adevărat remarcabil sistemul TOI-561 este că e unul dintre cele mai vechi observate vreodată, având o vârstă estimată la aproximativ zece miliarde de ani. Are o vârstă mai mult decât dublă față de sistemul nostru solar, fiind aproape la fel de vechi ca Universul și dovedește că exoplanetele stâncoase pot rămâne stabile pentru o perioadă foarte lungă de timp.

„TOI-561 este una dintre cele mai vechi planete stâncoase descoperite până acum”, afirmă astronomul Lauren Weiss de la Universitatea din Hawaii, adăugând că „existența sa arată că universul a format planete stâncoase aproape de la formarea sa în urmă cu 14 miliarde de ani”, potrivit Science Alert.