Trenurile noi din China ar putea să nu mai ajungă niciodată în România: ce s-a întâmplat cu licitația de miliarde

Trenurile noi din China ar putea să nu mai ajungă niciodată în România: ce s-a întâmplat cu licitația de miliarde

Guvernul avea în acest an planuri mari: voia să cumpere zeci de trenuri noi din China, un contract estimat la câteva miliarde de lei. Numai că e posibil ca garniturile să nu mai ajungă niciodată în România.

Guvernul României a demarat o licitație pentru achiziția a zeci de trenuri noi. Valoarea licitației se ridică la peste 4,5 miliarde de lei, dar procesul s-a împotmolit. În urma licitației, autoritățile stabiliseră ca oferta câștigătoare o firmă din China CRRC Qingdao Sifang. Numai că ceilalți participanți, mai exact Alstom și Siemes, au depus contestație și au și câștigat.

Astfel, Tribunalul București a anulat licitația și a stabilit că beneficiarul, adică Autoritarea pentru Reformă Feroviară (ARF), a analizat superficial oferta chinezilor. Pe scurt, trenurile nu pot fi livrate în termenul de 18 luni asumat în fața reprezentanților ARF.

Trenurile din China, blocate

Instanța a constat că trenurile pe care ARF vrea să le cumpere din China ridică multe semne de întrebare, mai ales că chinezii au declarat un consum de energie care ar fi, de fapt, imposibil. Mai mult, judecătorii au apreciat că chinezii nu se vor ține de cuvânt și nu pot livra „primul tren în termenul ofertat de 18 luni și în baza căruia a obținut punctaj maxim, spre deosebire de competitoarelele care au declarat termene mai mari”.

Licitația a fost anulată, iar Autoritatea pentru Reformă Feroviară și alți pârâți sunt obligați la „cheltuieli de judecată în sumă de 20.000 de lei reprezentând onorariu de avocat diminuat de la suma de 63.594 lei având în vedere cuantumul acestei sume și durata procesului în prima instanță, de doar 4 termene de judecată„.

Ce vrea Guvernul, de fapt, să cumpere

Licitația ARF a fost lansată anul trecut și, până la termenul limită din iulie, fuseseră depuse trei oferte. Toate au rămas în grafic. E vorba de compania chineză CRRC Qingdao Sifang și europenii de la Alstom și Siemens. După analiza ofertelor, chinezii s-au plasat pe primul loc.

Dar au urmat contestațiile, iar Alstom acuza practici neconcurențiale, adică prețul trenurilor ar fi cu 20% mai mic față de ce oferă europenii. Asta pentru că firma chineză ar practica dumping-ul și ar primi ajutoare de stat de la Guvernul chinez pentru a-și putea menține prețul atât de jos.

Valoarea estimată a contractului se ridică la peste 4,5 miliarde de lei. România vrea să cumpere 40 rame cu 15 ani mentenanță pentru pentru 80 trenuri cu 30 ani mentenanță. Noile rame vor circula cu viteză maximă de 160 km/h.

Finanțarea proiectului este asigurată din Programul Operaţional Infrastructură Mare – POIM , iar cofinanțarea este asigurată de la bugetul de stat. ARF are calitatea de beneficiar direct în cadrul POIM, în condiţiile prevăzute în Ghidul solicitantului, pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI