18 nov. 2020 | 15:00

Stai acasă, dar ai grijă și de banii din conturi: cum s-au înmulțit fraudele în timpul pandemiei

ACTUALITATE
Stai acasă, dar ai grijă și de banii din conturi: cum s-au înmulțit fraudele în timpul pandemiei

În pandemie, multă lume lucrează de acasă, iar consumul de internet a crescut enorm. Numai că și hackerii țin cont de acest lucru.

O societate adaptată noilor vremuri tehnologice nu înseamnă că e ferită de riscuri. Pe măsură ce soluțiile tehnologice s-au înmulțit, metodele hackerilor au devenit de asemenea mai adaptate și mai sofisticate. În pandemie, arată un studiu al Javelin Strategy & Research și SAS, schimbările de comportament au antrenat și aceste metode.

Multă lume a stat mai mult pe internet, s-au făcut plăți online și s-au folosit multe soluții digitale. În tot acest timp, însă, fraudele au crescut cu miliarde de dolari la nivel mondial.

Mai multe fraude la nivel mondial în pandemie

Autorii studiului notează că hackerii n-au stat degeaba.

„Din perspectiva monitorizării tranzacțiilor online, anul 2020 a fost cu totul atipic. Încercările de fraudă au crescut cu aproape 35%, ceea ce ne arată că infractorii sunt mai activi în încercările de fraudare a canalelor digitale. Instituțiile financiare sunt nevoite, așadar, să-și redefinească modul în care se protejează pe ele însele, dar și pe clienți, de riscurile asociate acestor schimbări, respectiv să adopte cât mai rapid tehnologiile antifraudă disponibile”, a declarat Ștefan Baciu, Country Manager SAS Romania & Moldova.

Noul normal înseamnă soluții digitale și adaptate. Dar schimbarea comportamentului și creșterea numărului de plăți online, de exemplu, duce și la o expunere mai mare. Iar infractorii cibernetic stau la pândă.

„Impactul acestui val de fraudă este resimțit în diferite moduri datorită integrării plăților digitale într-un mod accelerat la nivel global. Combaterea eficientă a problemei necesită utilizarea unui set mai larg de date digitale și o abordare hibridă, pe mai multe planuri, pentru a lua decizii eficiente atât în timpul, cât și după pandemie. Analiza avansată reprezintă numitorul comun care oferă agilitate în provocările viitorului”, a declarat Stu Bradley, vicepreședinte al diviziei globale de informații și securitate la SAS.

În acest context, e necesar ca procesatorii de plăți să țină pasul și să asigure un mediu extrem de bine securizat. 

„Trecerea de la omnichannel la multichannel, combinată cu natura sofisticată a instrumentelor pe care infractorii le au la dispoziție, oferă instituțiilor financiare o hartă necesară construirii strategiilor de atenuare a fraudei pe termen scurt și lung. Fără îmbunătățiri tehnologice și operaționale, instituțiile financiare se confruntă cu daune importante ale reputației și pierderi financiare. În timp ce unele îmbunătățiri pot fi implementate rapid, pentru rezultate imediate, alte vor dura luni sau chiar ani pentru a se dezvolta. Primul pas critic reprezintă procesarea tuturor fluxurilor de date în timp real, alături de gestionarea identității și monitorizarea tranzacțiilor, nu numai pentru a identifica tentantiva de fraudare, ci pentru a o bloca chiar înainte de a se produce”, a declarat Krista Tedder, Head of Payments la Jevelin Strategy & Research