09 mai 2020 | 17:26

Oamenii de știință au creat și testat „motorul imposibil”. Folosit pe rachete, acesta revoluționează călătoriile

ȘTIINȚĂ
Oamenii de știință au creat și testat

În prezent, atât companii private ca SpaceX, cât și agenții spațiale ca NASA lucrează la un nou tip de motor care să permită oamenilor să călătorească mai repede și mai eficient în spațiu. O reușită importantă a fost marcată în aceste zile, odată cu testarea unui motor considerat „imposibil” de dezvoltat.

Obiectivul unui astfel de motor e că are un consum mai redus de combustibil și ar fi mai ușor, mai eficient în călătoriile spațiale sau montat pe avioane.

„Studiul prezintă, pentru prima dată, dovezi la nivel experimental al unei funcționări sigure și eficiente pentru oxigen și hidrogen drept carburanți într-un motor rotativ.”
Kareem Ahmed, inginer aerospațial

Cum funcționează acest motor special

Ideea motorului rotativ cu combustie datează din anii ’50. Este format dintr-o cameră de ardere circulară formată între doi cilindri de dimensiuni diferite. Combustibilul și oxidantul injectate în această cameră sunt aprinse.

Prima ardere produce o undă de șoc supersonică. Ricoșarea acesteia în interiorul camerei produce următoarea ardere și tot așa, ceea ce duce la propulsie.

Eficiența vine din consum. Tehnologia asta ar trebui să producă mai mai multă putere cu mai puțin carburant. Armata SUA investește deja în tehnologia asta și încearcă s-o transforme în realitate pentru a echipa avioane.

Cea mai mare problemă e că nu poate fi controlată reacția. Câștigul de putere, cu un cost mai redus, încă nu e suficient de mare și testele de până acum n-au fost atât de îmbucurătoare. Dată fiind tehnica prin care e generată propulsia, înseamnă că tot mecanismul trebuie să fie perfect calibrat și orice problemă poate duce la un dezastru.

La ce lucrează oamenii de știință acum e să găsească formula perfectă între: carburant, oxidant, găurile de alimentare, dimensiunea întregului ansamblu și puterea obținută. Cel mai probabil va mai dura decenii până când vom vedea o rachetă alimentată astfel. Cam cum e cazul cu motorul EmDrive.