18 oct. 2020 | 10:00

Oameni versus roboți: cum te învinge tehnologia la jocul de foosball

ACTUALITATE
Oameni versus roboți: cum te învinge tehnologia la jocul de foosball

XIMEA și Institutul Federal Elvețian de Tehnologie au folosit camere de mare viteză pentru a descoperi câștigătorul provocării finale dintre oameni și roboți – foosball de masă!

Profesorii și studenții de la Institutul Federal Elvețian de Tehnologie din Lausanne au dezvoltat un jucător robot instalat pe o masă de foosball, care poate fi mai precis, mai rapid și poate formula strategii mai bune decât orice alt jucător uman.

Ideea este înlocuirea jucătorilor umani cu un sistem capabil să simtă poziția mingii pe masă, să evalueze o strategie pentru a marca și să comande comenzile jucătorului cu ajutorul unor motoare de precizie pentru a executa această strategie.

Cea mai recentă îmbunătățire a performanței viziunii și strategiei se referă la capacitatea robotului de a menține poziția mingii sub control, posibilă prin implementarea unei camere de mare viteză XIMEA xiQ.

robot foosball

Camera, poziționată sub masă, rulează la 500 de cadre pe secundă și creează o bază solidă pentru detectarea mingii în timp real. În stadiul actual de dezvoltare, robotul de foosball poate învinge orice jucător obișnuit pe care îl întâlnește.

Cum au construit robotul care te învinge la foosball?

Proiectul Automatic Control Baby-foot este unul dintre mai multe proiecte la EPFL (École polytechnique fédérale de Lausanne).

Întregul public este fascinat de concept și de implementare de fiecare dată când acesta este expus, datorită modului ingenios în care laboratorul a lucrat pentru a aduce un joc vechi la tehnologia din secolul XXI.

La prima vedere, masa de foosball situată în mijlocul Laboratorului de control automat arată perfect normal. Cu toate acestea, aspectul poate fi înșelător.

Una dintre pârghii are un braț mecanic capabil să propulseze mingea în poarta adversă la o viteză de șase metri pe secundă.

robot foosball camera

“Acest lucru este deja suficient pentru a învinge jucătorul obișnuit”, a spus cercetătorul Christophe Salzmann, care conduce proiectul. Și acesta este doar începutul.

Printre multe alte discipline, acest proiect necesită cunoștințe de mecanică, electronică analogică și digitală și programare.

Automatizarea completă a brațului de rotație trebuie îmbunătățită pentru a implementa calcule complexe în timpul jocului. Adică, nu numai strategiile defensive, ci și atacul și evaluarea timpurie a mișcărilor adversarilor, ca obiectiv al proiectului.

Scopul general este de a oferi laboratorului automat un sistem demonstrativ concret, eficient și funcțional, atât al ansamblurilor software, cât și al hardware-ului.