Nervii tăi, plătiți de alții: care-s firmele care vor plăti dacă te țin în telefon zeci de minute cu muzică pe fundal

Nervii tăi, plătiți de alții: care-s firmele care vor plăti dacă te țin în telefon zeci de minute cu muzică pe fundal

”Bună ziua, ați sunat la…” – e mesajul cu care te întâmpină sistemele de tip IVR atunci când suni la vreo firmă, instituție publică sau bancă. Până să ajungi să vorbești cu cineva pot trece minute bune sau chiar zeci de minute. Dar ANRE dă un semnal de schimbare în această privință.

Multe firme sau instituții au apelat la sisteme de tip IVR – adică Interactive Voice Response – prin care apelul tău e preluat de un call-center. De acolo ți se generează mesaje automate până când ajungi să fii preluat de un operator uman. Între timp, ți se poate cere să apeși diverse taste și pot trece chiar zeci de minute de la momentul în care ești anunțat că vei vorbi cu cineva.

Câteodată, ajungi să închizi pentru că nu mai suporți așteptarea în care se derulează muzică pe fundal sau diverse oferte promoționale. 

ANRE vrea să dea un semnal în acest sens și vrea să-i taxeze pe furnizorii de energie electrică care nu preiau apelurile într-un timp rezonabil. Dacă nu ți s-a răspuns timp de două minute, atunci fiecare minut de așteptare în plus față de această limită e taxat cu 45 de bani, bani plătiți de compania respectivă.

Firmele care vor plăti dacă te țin în telefon cu muzică pe fundal

ANRE s-a dus în direcția în care vrea să reglementeze modul în care firmele de energie electrică își tratează clienții care sună în call-center. A venit cu un proiect care prevede ca aceste costuri să fie suportate doar două minute de către clienți, după care, în cazul în care nu vor fi preluați de un operator uman, furnizorul va fi cel care va suporta costul convorbirii.

Ce face acum ANRE – Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei – e să impună, printr-un ordin de aprobare a Standardului de performanță pentru activitatea de furnizare a energiei electrice, un timp de preluare de către un operator uman a unui apel telefonic efectuat.

Exemplu concret: dacă suni la Enel sau alt furnizor de energie electrică și ești ținut 5 minute până când ajungi să vorbești într-adevăr cu cineva, atunci tu ești taxat două minute, iar restul de trei cad în sarcina companiei. ANRE vrea să încurajeze astfel companiile să preia apelurile cât mai repede.

Iată cum sună prevederea:

Pentru orice minut suplimentar, furnizorul va fi obligat să achite o compensație în valoare de “0,02% din valoarea salariului minim brut pe economie în vigoare pentru fiecare minut de întârziere.
Proiect ordin ANRE

Asta înseamnă undeva la 45 de bani/minut suplimentar.

Dacă salariul minim crește de la 1 ianuarie 2021, atunci crește și suma plătită de acești furnizori.

Această decizie se aplică, e adevărat, doar într-un singur domeniu, dar ar putea deschide calea către măsuri similare și-n alte domenii. Și n-ar fi rău ca chiar Guvernul să vină cu așa ceva și să taxeze, de pildă, ANAF pentru că nu răspunde mai nimeni la telefon acolo niciodată. ANAF sau alte instituții de stat unde nu e nimeni de găsit niciodată.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI