13 nov. 2020 | 06:30

Mineritul pe Lună sau Marte, mai aproape decât crezi: ce rol vor avea bacteriile de pe Pământ

Chiar dacă nu am mai ajuns pe Lună pe 50 de ani, următoarea expediție va implica eforturi pe partea de minerit. Mai multe experimente pe Stația Spațială Internațională au fost deja făcute în acest sens.

Potrivit datelor obținute de CNN, în ultima perioadă, au fost realizate pe Stația Spațială Internațională mai multe experimente conform cărora bacteriile de pe Pământ ar putea fi folosite pentru a extrage minerale utile pe Lună sau chiar și pe Marte.

Ca referință, ideea de a folosi microorganisme în procesul de exploatare a solului este departe de a fi nouă. Printr-un proces mult mai eficient din punct de vedere economic, bacterii sunt utilizate pentru obținerea unor minerale rare care sunt utilizate la telefoane mobile și electronice.

Oamenii de știință din Marea Britanie au petrecut 10 ani dezvoltând reactoare de biominerit de dimensiunea unor cutii de chibrituri pentru experimentul de acum câteva săptămâni. Optsprezece dintre aceste dispozitive au fost transportate la ISS la bordul unei rachete SpaceX în iulie 2019. În final, bucăți mici de bazalt, asemănătoare cu o mare parte din materialul de pe suprafața Lunii și Marte, au fost încărcate în dispozitive și îmbibate în soluție bacteriană.

Experimentul a durat în total trei săptămâni și a implicat evaluarea performanței în condiții de gravitație zero a trei specii de bacterii, în operațiunea de extragere a elementelor rare din bazalt. Din trei, două s-au reflectat într-un eșec, dar Sphingomonas desiccabilis a reușit această performanță în trei condiții diferite de gravitație. Este vorba de microgravitație sau gravitație zero, gravitația similară cu cea de pe Marte și în condiții similare cu cele de pe Pământ dar simulate în spațiu.

Rezultatele studiul desfășurat pe ISS au fost publicate marți în revista Nature Communications și confirmă premisa de la care a plecat întreaga investiție. Biomineritul, procesul de utilizare a microorganismelor (microbilor) pentru a extrage metale, pe Lună sau pe Marte este posibil.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele