Fenomenul bizar descoperit de astronomi în timp ce studiau un nor de gaz

Un nor de gaze, situat la 15.000 de ani lumină de pe Pământ, pulsează cu raze gamma, alimentat de o gaură neagră din apropiere.

Oamenii de știință au detectat energia din centrul unui nor din constelația Aquila, ce bate în ritmul unui sistem „microcasar”, cu o gaură neagră centrală. Potrivit echipei de la Deutsches Elektronen-Synchrotron (Desy), acest lucru sugerează că există o legătură între explozia de raze gamma și gaura neagră.

Problema este că oamenii de știință nu sunt siguri cum alimentează gaura neagră cu raze gamma norul, când e o distanță de aproximativ 100 de ani lumină între cele două obiecte stelare.

O teorie este că protonii rapizi sunt produși în apropierea găurii negre, apoi „injectați” în norul stelar, unde lovesc cu gaz și produc raze gamma. Echipa de cercetare a analizat riguros mai mult de zece ani de date de la telescopul spațial de raze gamma Fermi de la NASA, care studia un așa-numit “micro-quasar”.

Sistemul a fost supranumit SS 433 și constă într-o stea uriașă de aproximativ 30 de ori mai mare decât soarele nostru și o gaură neagră de aproximativ 10 până la 20 de mase solare. Cele două obiecte orbitează una în jurul celeilalte, cu o perioadă de 13 zile, în timp ce gaura neagră aspiră materia de la steaua uriașă.

Descoperirea de acum lasă loc de cercetări amănunțite

„Acest material se acumulează într-un disc, înainte de a cădea în gaura neagră, ca apa din vârtejul de deasupra gurii unei căzi de baie”, explică autorul studiului Jian Li. „O parte din materia respectivă nu se încadrează în scurgere, ci se trage cu viteză mare în două jeturi înguste, în direcții opuse – deasupra și sub discul de acreție rotativă”, completează el.

O alternativă pe care echipa a explorat-o se bazează pe impactul protonilor rapizi (nucleele atomilor de hidrogen) produși în apropierea găurii negre. Aceștia sunt apoi “injectați” în nor, unde aceste particule subatomice lovesc gazul și produc raze gamma.

Protonii ar putea face parte, de asemenea, dintr-o ieșire de particule rapide de la marginea discului de acumulare, a declarat echipa de cercetare.

Astfel, ori de câte ori această ieșire lovește norul de gaz, aceasta se aprinde în raze gamma, ceea ce ar explica energia sa ciudată.

Observații suplimentare, precum și lucrări teoretice sunt necesare pentru a explica pe deplin ciudatele “bătăi ale inimii” cu raze gamma ale acestui sistem unic, dincolo de această descoperire uimitoare. „SS 433 continuă să uimească observatorii de la toate frecvențele și tot felul de teoreticieni”, subliniază Li. „Și este sigur că va oferi o platformă de testare pentru ideile noastre despre producerea și propagarea de raze cosmice în apropierea micro-cvasarilor pentru anii următori”, completează acesta.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI