Cum vor ajunge companiile private să vândă roci aduse de pe Lună

Cum vor ajunge companiile private să vândă roci aduse de pe Lună

NASA încurajează companiile private să meargă pe Lună şi se oferă să cumpere rocile pe care le vor aduna.

NASA a lansat o ofertă de a plăti companiile private să exploateze resursele de pe Lună, anunțând că va cumpăra de la ei roci selenare, praf de pe Lună și alte materiale de pe suprafața planetei.

Administratorul NASA, Jim Bridenstine, a scris într-o postare pe blog care însoțea anunțul, că planurile nu ar încălca un tratat din 1967 care susține că corpurile și spațiul ceresc sunt scutite de pretențiile naționale de proprietate.

Inițiativa, care vizează companiile care intenționează să trimită roboți la exploatarea resurselor lunare, face parte din obiectivul NASA de a stabili ceea ce Bridenstine a numit „norme de comportament” în spațiu și de a permite exploatarea privată pe Lună în moduri care ar putea ajuta la susținerea viitoarelor misiuni ale astronauților.

NASA a declarat că materialele vor deveni „proprietate a NASA” după cumpărare

Programul Artemis al NASA, elaborat sub preşedinţia lui Donald Trump, prevede o revenire a astronauţilor americani pe Lună până în 2024. NASA vede asta ca pe ca un precursor al primei misiuni cu echipaj uman pe Marte. „Ideea principală este că vrem să cumpărăm sol lunar pentru simplul fapt de a demonstra că acest lucru poate fi făcut”, a spus directorul NASA.

Agenţia doreşte pe viitor să cumpere şi alte feluri de resurse, precum gheaţa sau alte materiale care ar putea fi descoperite. Planul pe termen lung este ca firmele private să poată extrage şi rafina resurse pe Lună, care ar putea fi apoi folosite pentru a alimenta rachete sau pentru a construi zone de lansare de rachete în spaţiu.

„Este un pas mic pentru resursele spaţiale, dar un salt uriaş pentru politicile care vor fi implementate şi pentru existenţa unui precedent”, a spus Mike Gold, directorul de relaţii internaţionale al NASA, potrivit CBC.

„Ei plătesc companiei pentru a le vinde o rocă pe care compania o deține. Acesta este produsul”, a declarat Joanne Gabrynowicz, fost redactor-șef al Journal of Space Law, într-un interviu. „O companie trebuie să decidă singură dacă merită să-și asume riscul financiar și tehnologic pentru a face acest lucru pentru a vinde o rocă de pe Lună”.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI