UE te obligă să ai aceste tehnologii la mașină, pentru că sunt spre binele tău
UE obligă producătorii auto să acorde mai multă importanță siguranței participanților la trafic. Este o veste bună pentru siguranța ta, dar una proastă pentru buzunarul tău, pentru că o să te coste.
Uniunea Europeană impune producătorilor auto să monteze pe toate mașinile sisteme de siguranță pentru pasageri, pietoni și bicicliști. Ca urmare a numărului prea mare de decese și vătămări corporale rezultate în urma accidentelor rutiere, UE reglementează modul în care ar trebui echipate mașinile din 2022.
Începând cu acest an, toți producătorii auto din Europa vor fi obligați să monteze, inclusiv pe modelele standard, sisteme de conducere asistată care pot salva vieți pe drumurile europene. Oficialii europeni spun că, în acest fel, se pregătește și terenul pentru trecerea că mașinile autonome.
Pare un plan ambițios și puțin realizabil în acest moment, mai ales că este o strategie gândită pe termen lung, cu efecte până în 2050. Cine știe ce-o mai fi până atunci!
Cum te ajută și cum te afectează decizia UE
Noile tehnologii de siguranță sunt binevenite, iar șoferii ar trebui să se obișnuiască să le folosească. Problema este că producătorii nu le vor oferi gratuit. Cu cât mașina e echipată cu mai multe tehnologii, cu atât prețul crește. Cred că este și o strategie de a descuraja cumpărarea mașinilor, dar doar de către cetățenii europeni cu venituri cel mult modeste, ceea ce mi se pare o discriminare.
Informația a venit printr-un comunicat al Comisiei Europene, dar, cu toate că sigur iei în râs sau te supără noile reguli, nu poți ignora faptul că s-au înmulțit alarmant accidentele.
Datele statistice ale UE arată că, pe drumurile din cadrul uniunii, 90% dintre accidente sunt cauzate de erori umane. Astfel, se vor impune montarea pe autoturisme, camionete, camioane și autobuze și autocare sisteme de siguranță pentru pasageri, pietoni și bicicliști.
Elementele avansate de siguranţă vor reduce numărul accidentelor, vor deschide calea spre o mobilitate tot mai conectată şi mai automatizată şi vor stimula inovarea şi avantajul competitiv global al industriei europene a autovehiculelor.
„În fiecare an, 25.000 de persoane îşi pierd viaţa pe drumurile noastre. Marea majoritate a acestor accidente sunt cauzate de erori umane. Putem şi trebuie să acţionăm pentru a schimba lucrurile. Datorită noilor elemente avansate de siguranţă care vor deveni obligatorii, putem avea acelaşi impact ca atunci când au fost introduse centurile de siguranţă. Multe dintre noile elemente există deja, în special în vehiculele de lux. Acum ridicăm nivelul de siguranţă în ceea ce priveşte toate vehiculele şi deschidem calea spre o mobilitate tot mai conectată şi mai automatizată în viitor”, a declarat Comisarul pentru piaţa internă, industrie, antreprenoriat şi IMM-uri, Elżbieta Bieńkowska.
Care sunt acele sisteme de siguranță impuse de UE
Printre noile sisteme de siguranţă obligatorii la autoturisme, camionete, camioane şi autobuze se numără: sistemele de avertizare în caz de somnolenţă şi de neatenţie a conducătorului auto (de exemplu, atunci când te uiți pe telefon, în loc să fii atent la drum), asistenţă inteligentă pentru controlul vitezei, sisteme de siguranţă la mersul în marşarier cu cameră video sau cu senzori şi dispozitive de înregistrare a datelor în caz de accident (un fel de cutie neagră pentru automobile).
Pentru autoturisme şi camionete: asistenţă pentru menţinerea benzii de circulaţie, sisteme avansate de frânare de urgenţă şi centuri de siguranţă îmbunătăţite în urma testelor de impact.
Pentru camioane şi autobuze: îmbunătăţirea vizibilităţii directe a şoferilor de autobuz şi de camion şi eliminarea unghiurilor moarte, precum şi montarea unor sisteme frontale şi laterale pe vehicul pentru a detecta şi a avertiza cu privire la prezenţa participanţilor la trafic vulnerabili, în special la efectuarea virajelor.
Și, de menționat, UE a pus și problema dotării obligatorii a tuturor mașinilor cu sistem de frânare automat în caz de urgență.
Un alt sistem de siguranță important, pe care-l consider crucial pentru anumiți șoferi români, este limitatorul de viteză *nu acela de pe șosea, care mai mult te pune în pericol, ci acela electronic, de la bord). Specialiștii din cadrul UE sunt de părere că doar impunerea montării acestui limitator de viteză ar putea scădea, în medie, cu până la 20% numărul accidentelor.
Unii producători oferă deja aceste tehnologii pe anumite modele, dar le găsești mai mult pe cele premium și trebuie sî plătești sute de euro în plus pentru ele.