Soluția de care ar putea profita Dacia pentru mașini electrice

Soluția de care ar putea profita Dacia pentru mașini electrice
07:25 07.04.2019

Toyota își dă gratis propria tehnologie pentru mașinile electrice altor producători auto. Compania japoneză oferă o șansă producătorilor mici de a deveni competitivi, dar și pentru a grăbi evoluția automobilelor.

Această „liberalizare” a tehnologiilor de bază pentru vehiculele electrice poate avea efecte pozitive în dezvoltarea și răspândirea autoturismelor nepoluante și, de ce nu, poate și ieftinirea lor.

Toyota devine elevul acela silitor care-i lasă pe toți să copieze de la el

În mod normal, orice producător își stabilește prețurile de vânzare, în funcție de costurile de producție. Trebuie întotdeauna să-și acopere cheltuielile și, cu cât acestea ar fi mai mici, cu atât mai bine pentru consumator.

Dacă Toyota pune gratis la dispoziția rivalilor săi toată munca de cercetare pe care a făcut-o în ultimii ani, e posibil să vezi mai multe mașini electrice pe străzi.

Compania niponă se laudă că are „la sertar” nu mai puțin de 24.000 de brevete pentru tehnologii necesare realizării de mașini electrice, hibride și pe hidrogen. Producătorii investesc miliarde de dolari în cercetare. Să o ia gratis, e cea mai bună oportunitate care se putea ivi.

Cât de gratis este ceea ce oferă Toyota

Evident, are și Toyota ceva de câștigat din această strategie. Rivalii săi interesați vor trebui să înceapă o colaborare cu Toyota și să-i utilizeze motoarele, bateriile și alte componente.

Și mai e un aspect ce ține de mersul capitalismului. Cu cât concurența e mai slabă, cu atât prețurile sunt mai mari, iar clienții sunt dispuși să-și cumpere în continuare mașini pe combustie internă. Atunci, ce te faci tu, producător, cu acele miliarde de dolari investite în cercetare și în fabricare? Acoperi costurile din vânzările mașinilor convenționale, dar cu cele electrice ce te faci?

Dacă ai curajul să dai un imbold și celorlalte companii ca să le aduci la nivelul tău, o să fie mai multă concurență, prețul mai scade, clienții încep să vină. Și, oricum rivalii tăi îți folosesc deja brevetele și piesele. Cam asta ar fi strategia Toyota. E una pe termen lung și una destul de străină României, nu doar în domeniul auto. Nu e o întâmplare că Japonia e una dintre cele mai mari economii ale lumii.

Cea mai acerbă concurență pentru niponi vine din partea Volkswagen, care intenționează ceva asemănător, dar în ceea ce privește platforma MEB pentru vehicule electrice.

Brevetele Toyota vor rămâne gratuit la dispoziția rivalilor până în 2030, când compania prevede că automobilele electrice vor deveni standard.