17 ian. 2019 | 19:11

Planul nebun al rușilor care vor să pună reclame pe cer

ACTUALITATE
Planul nebun al rușilor care vor să pună reclame pe cer

De reclame nu putem scăpa nici dacă vrem, se pare. Un startup rusesc și-a propus să trimită în spațiu reclame mari și luminoase, pe care să le putem vedea de pe Pământ.

Dincolo de faptul că ar fi bizar și enervant să vezi reclame pe cer atunci când vrei doar să vezi luna sau norii, ideea rușilor de la StarRocket ar reprezenta și o sursă de poluare luminoasă în plus dacă ar fi pusă în practică.

Conform startup-ului, planul este să fie trimiși mai mulți sateliți în orbita joasă a Pământului (la 400-500 de kilometri de sol). Fiecare satelit va putea reflecta lumina Soarelui și să formeze un pixel. Astfel, reclamele ar putea fi văzute fix la apus și la răsărit – adică în momentele în care oamenii încearcă să se bucure de priveliștea unui cer trandafiriu și nimic mai mult.

Odată ajunși sus, sateliții ar forma așa numitul Display Orbital, care va avea o suprafață de 50 de kilometri pătrați. Ulterior, acesta poate fi programat pentru a afișa logo-uri de companii pentru oamenii din întreaga lume, pe intervale de șase minute, de câte 3 sau 4 ori pe zi.

„Suntem conduși de brand-uri și evenimente”, a explicat liderul de proiect Vlad Sitnikov. „Super Bowl, Coca Cola, Brexit, Jocurile Olimpice, Mercedes, FIFA, Supreme și zidul mexican. Economia este sistemuk sanguin al societății. Divertismentul și reclamele sunt inima sa. Vom trăi în spațiu, iar umanitatea va începe să aducă cultura sa în spațiu. Pionierii mai profesioniști și mai experimentați vor face totul mai bine pentru toată lumea”.

Doar că „mai bine pentru toată lumea” e o sintagmă extrem de discutabilă. „E o amenințare pentru abilitatea de a face cercetări astronomice de la sol”, a zis astronomul John Barentine de la International Dark Sky Association cu privire la idee, conform Astronomy.

Sistemul rușilor nu a fost testat încă, nu a primit încă finanțări și nici aprobări de la autoritățile locale și internaționale. Să sperăm însă că, la fel ca în cazul lunii artificiale a chinezilor, reclamele pe cer vor rămâne doar la stadiul de idee.