Cercetătorii au descoperit explicația genetică pentru monogamie

16:00 12.01.2019

Noțiunea de monogamie pare străină pentru unii oameni, care sunt convinși că oamenii au fost făcuți să fie poligami, dar cercetătorii au descoperit că există o explicație genetică pentru faptul că atâtea persoane aleg să fie fidele unui singur partener.

În lumea animală, există atât relații monogame, cât și poligame. Spre exemplu, rozătoarele de prerie preferă să se reproducă în cadrul unei relații loiale și de durată, pe când rozătoarele de poiană zboară din floare în floare. Dar de ce două animăluțe care par atât de asemănătoare au obiceiuri atât de diferite?

Un studiu arată că răspunsul la această întrebare nu este chiar simplu. Ideea de bază este că există un model în genele animalelor care transformă acele specii poligame în unele monogame. „Studiul nostru analizează 450 de milioane de ani de evoluție, pentru atât timp cât aceste specii au împărțit un strămoș comun”, a explicat autoarea studiului și bioloaga Rebeccaa Young, de la University of Texas din Austin. „Majoritatea oamenilor nu s-ar aștepta ca pe parcursul a 450 de milioane de ani, tranziții către comportamente atât de complexe să se întâmple în același mod de fiecare dată”.

Echipa de cercetători a analizat masculii de la zece specii diferite, toate organizate în cinci perechi, între care se regăseau atât specii monogame, cât și poligame. Printre speciile analizate s-au numărat șoareci, păsări, broaște și pești. După ce cercetătorii au analizat genomul a zece specii, au descoperit 24 de gene asociate cu sistemele de reproducere monogame.

Dar cum rămâne cu oamenii – sunt ei guvernați de modele genetice asemănătoare? „Nu știm asta, [dar] speculăm cu siguranță că tipul de modele de expresie a genelor… ar putea [să apară] și în rândul oamenilor”, a explicat cercetătorul senior și biologul Hans Hofmann.

Oricare ar fi forțele care fac animalele să rămână împreună pe viață – sau până la finalul sezonului de împerechere – ele creează cel puțin la fel de multe probleme pe cât rezolvă. „Trebuie să tolerezi un alt animal alături de tine pentru o perioadă extinsă de timp, iar asta nu este ușor”, a zis Hofmann, potrivit The Guardian. „Poate îți vor lua mâncarea, poate îți vor lua căminul, poate te vor îmbolnăvi cu germenii lor, sau te vor răni”.

În pofida acestor amenințări, natura face în așa fel încât să convingă anumite specii că totul merită. „Ceea ce a făcut evoluția este extraordinar”, a zis el. „Când intrăm într-o relație, sau când avem o progenitură de care trebuie să avem grijă, găsim asta rentabil. Sistemul de recompense este compromis. Îți spune «Hei, iubesc rahatul ăsta!»”.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI