30 oct. 2019 | 10:45

De ce mașinile cu frânare automată nu au grijă de tine și noaptea

ACTUALITATE
De ce mașinile cu frânare automată nu au grijă de tine și noaptea

Mulți producători se bat cu pumnul în piept că pot dezvolta cele mai sigure mașini autonome. Numai că, până acolo, ar trebui să îmbunătățească tehnologiile de pe modelele din prezent.

Producătorii și-au echipat modelele fabricate anul acesta cu sisteme inteligente. Unul dintre ele se referă la frânarea automată atunci când mașina detectează un pieton sau un obstacol. Semnalul e transmis cu ajutorul unor camere și senzori, care se regăsesc în partea din față a mașinii.

O companie de asigurări din Statele Unite a vrut, însă, să vadă cât de bine se descurcă mașinile în astfel de situații. Unele modele s-au descurcat bine. Altele, însă, au eșuat lamentabil, după cum o să vezi în videoul de mai jos.

Cum se descurcă sistemele de frânare automată

Sistemele de frânare automată disponibile pe multe modele lansate deja diferă de la un model la altul. De regulă, brandurile mari se descurcă mai bine la acest capitol. Testele au fost efectuate în Statele Unite, acolo unde datele indică faptul că numărul pietonilor decedați după ce au fost loviți de mașini e în creștere.

În 2018, numărul acestora s-a apropiat de 6.300, cea mai îngrijorătoarea statistică din ultimii aproape 30 de ani.

Așa că producătorii au decis să-și echipeze modelele noi cu sisteme de detecție a pietonilor. Practic, sistemele de camere și senzori din partea din față sunt conectate la sistemul de frânare. Când mașina simte că se apropie de un obstacol, frânează imediat.

Din cele 19 modele analizate, doar 13 au reușit să frâneze la timp sau au redus semnificativ viteza la care a avut loc impactul. S-au descurcat cel mai bine modelele premium precum Audi A4, BMW Seria 3 și o versiune a Mercedes-Benz C Class. Pe această listă se mai află și Nissan Maxima și Volvo S60.

Au eșuat, însă, modele ca Chevrolet Chevrolet Malibu, Ford Fusion, Hyundai Sonata și Kia Optima.

La testare s-au luat în calcul mai multe scenarii: un pieton adult care traversează strada, un copil care apare brusc în fața mașinii și un pieton adult care merge pe marginea drumului. Toate testele s-au făcut ziua și pe carosabil uscat.

Dar teste precedente au arătat că rezultatele sunt extrem de dezamăgitoare atunci când sunt făcute pe timp de noapte. Printre modelele care nu au fost în stare să detecteze un pieton în întuneric se numără Chevrolet Malibu, Honda Accord, Tesla Model 3 și Toyota Camry.

Sistemele au eșuat atunci în 75% din cazuri. Ceea ce arată că e nevoie de o îmbunătățire. Iar producătorii ar trebui să vină inclusiv cu un sistem de iluminare mai bun, astfel încât mașina să poată „vedea” pietonii de la o mai mare distanță.